Petit Ami

Anthony Schatteman 2017 België 16 '
Kerstavond. Jasper, een twintigjarige jonge met weinig empathie, heeft een date in het nogal obscure Petit Ami-motel.

• Internationaal Kortfilmfestival Leuven 2017
05.12.2017 Liza Brandt

Iedereen die af en toe de trein neemt van of naar Gent heeft zijn oog al eens laten vallen op het rendez-vous hotel Ptitami dat, met behulp van cupido’s en neonverlichting, makkelijk de aandacht trekt. Voor zijn laatste kortfilm heeft Anthony Schatteman (ondertussen een vaste waarde op het Internationaal Kortfilmfestival Leuven) deze opmerkelijke locatie kunnen strikken.

Net als in zijn vorige films 'Kus me zachtjes' en 'Volg mij' gaat Schatteman aan de slag met acteur Ezra Fieremans (Jasper). In dit slotstuk van het drieluik is het niet meer Jasper, maar zijn tegenspeler die worstelt met zijn emoties.

We herkennen meteen de stijl van de regisseur: ook 'Petit Ami' begint met een sterke openingsscène gemonteerd op een catchy nummer. Ditmaal geen schlagerlied, maar wel ‘Only You’ van Steve Monite: een geniale Nigeriaanse funksong die steeds vaker opduikt sinds Frank Ocean er eerder dit jaar een cover van bracht. Het resultaat is een ritmische montage van pendelaars die zich rondom station Gent-Sint-Pieters verplaatsen.

Als een geleerde courtisane schenkt Jasper een glas champagne voor zijn klant in, die hem uttele minuten eerder met een hoop opgekropte frustatie heeft geneukt. Zijn klant (Thomas Ryckewaert) kan minder goed verstoppen dat ook hij geschrokken is van zijn eigen manier van aanpak – als een geslagen hond klinkt hij mee “op Jezus zijn verjaardag” (dixit Jasper). Doorheen de film komen we steeds beter te weten wat precies de zorgen zijn die de man met zich meedraagt.

Gretig maakt Schatteman gebruik van de mogelijkheden die de locatie biedt: de spiegels worden optimaal benut in een spel van kijken en bekeken worden. Ook als toeschouwer neem je daaraan deel: het voyeurisme wordt vormelijk beklemtoond door het afgeronde 4:3-kader (denk viewfinder) waardoor we de film te zien krijgen. In combinatie met een camera die de personages dicht op de huid zit, wordt er een intieme en bevreemdende sfeer gecreëerd.

Schatteman kiest net als in zijn eerste kortfilm voor een focus op slechts twee personages. 'Petit Ami' wordt zo een hele pure film waarbij vooral vormelijk geëxperimenteerd wordt - de verhaallijn schuift hierdoor helaas wat naar de achtergrond. Een kortfilm waarin de regisseur gewoon nog eens zijn goesting doet, met een kleine cast & crew, alvorens zich te storten op een groter avontuur?

2