Pelgrim

Jules Comes 2011 België 26 '
Een lokale Vlaamse linedance-held, maakt een aantal moeilijke veranderingen in zijn leven door, net voordat hij op het punt staat de grote finale te dansen.

• Internationaal Kortfilmfestival Leuven 2011

03.12.2011 Sofie Rycken

Een eerste blik op de foute snorren en dito outfits van Jurgen Delnaet (Liam) en Valentijn D’Haenens (Henry) is al goed voor een glimlach. Gelukkig heeft ‘Pelgrim’, het eindwerk van de Nederlander Jules Comes, nog meer te bieden.

Liam De Smet heeft twee levens. Overdag werkt hij in een fabriek, maakt hij zich zorgen over de economische crisis en zit hij in de zetel in zijn schamel appartement. Maar ’s avonds zet hij zijn cowboyhoed op, stapt hij in zijn rode auto en schittert hij als ster van zijn lokale linedance-club, The Black Wolves. Over enkele dagen is er een belangrijk kampioenschap, maar voor het zover is moet Liam een pak problemen overkomen.

Een toegewijde Jurgen Delnaet geeft gestalte aan het hoofdpersonage, dat geconfronteerd wordt met zijn eigen angsten, dromen en schimmen uit zijn verleden. Doordat er vaak uit de hand werd gefilmd en de camera dicht op de huid van de acteurs zit, krijgen zijn belevenissen een aantrekkelijk cinema vérité-effect waardoor de ups en downs in Liams steeds complexere bestaan blijven boeien. Het tempo zit goed en het mee-hos-gehalte van de onvermijdelijke countrymuziek wordt nooit gratuit in de strijd geworpen. Zo schuift ‘Pelgrim’ subtiel op van reality satire à la 'In de Gloria' naar een uitwaaierend verhaal over het moment de gloire van een pantoffelheld. In vergelijking met zijn medespelers houdt alleen Valentijn D’Haenens, als Liams beste vriend Henry, iets te lang vast aan het karikaturale van zijn personage.

‘Pelgrim’ probeert veel tegelijk te zijn: een film over vriendschap, een liefdeshistorie, een misdaaddrama en een kitscherige komedie. In een knappe eindscène slaagt Comes er desondanks in om alle verhaallijnen elegant af te ronden. Je kan niet anders dan je afvragen welke nieuwe avonturen Liam nog staan te wachten, eens hij de einder voorbij is.

2