Een jongeman probeert de aandacht te krijgen van een meisje.
Oscarwinnaars

• Oscar Beste Korte Animatiefilm 2013
  • Best Animated Short Subject Annie Awards 2013
05.09.2014 Annabel Debaenst

Het is iets wat de zoekertjes in de metrokrant elke dag opnieuw bewijzen: de ware ontmoet je op het openbaar vervoer. In 'Paperman' verloopt dat niet anders.

Een bries laat een blad papier uit de handen van een stofferige kantoorslungel in het gezicht van de knappe jonge vrouw naast hem waaien. Dit blad zal ons als letterlijke rode draad doorheen het zweverige liefdesverhaal leiden. Het verhaal bulkt van de te toevallige toevalligheden, gestereotypeerde zwart/wit-karakters en wordt op de koop toe overgoten met mierzoete en meeslepende muziek. Liefdes-dame blanche volgens Amerikaans recept. Wat misschien nog het meest stoort aan deze kortfilm is de pretentie of de wil om klein, onschuldig en “schattig” blijven.

De feilloze tekenstijl en techniek die Disney Animation-Studio’s hier toont, gaat hand in hand met de bel waarin alle kenmerken van de American Dream nog steeds gelden. De saaie kantoorbediende die uit zijn dak gaat voor het meisje met bambi-ogen en zelfs zijn beul van een baas ontloopt om toch een glimp van het meisje op te vangen. Zij zal ontroerd worden door zijn stunteligheid, hij zal smelten in haar ogen. Na een gevaarlijke tocht vol hindernissen doorheen de stad en op de climax van de muziek gekomen, staan de twee personages oog in oog en zoeken ze toenadering door een glimlach waarbij hun handen zich in elkaar nestelen. De kijker moet enkel nog wachten tot de woorden “the end” op het scherm druipen.

Deze kortfilm bewijst dat men in Disney Studio’s sinds de film '101 Dalmatiërs' (1961) amper esthetische noch narratieve vernieuwing toeliet en het publiek lui en afgestompt de liefdesepossen herkauwt. Uitdaging of nieuwe interpretaties zijn al helemaal uit den boze.

Wat hier eventueel tegenin gebracht kan worden, is dat Disney met 'Paperman' eens te meer een universeel thema aansnijdt. De ploeg heeft het concept tot in de fijnste details uitgewerkt. Het verhaal wervelt en is dynamisch maar jammer genoeg ook erg voorspelbaar.

1