Over the top

Justine Cappelle 2020 België 21 '
Hoe kan je je plaats in de wereldgeschiedenis vergaren zonder grote misdaden te begaan, of nog erger, politicus te worden? Misschien door een kunstwerk op de top van de piramide van Gizeh te plaatsen? Een fastfood-documentaire over de zoektocht naar zingeving en erkenning van de Yolo-generatie.

Cast & crew

Awards & selecties

  • Filmfestival Oostende 2021
  • Festival International du Film sur l'Art 2020
  • Brussels Art Film Festival 2021
18.06.2021 Jan Sulmont

Kunstenaar Floris Caes, aka Boccanegra, gaat voor goud. Zijn nieuwste project (The Epitaph) wordt een kwestie van alles of niks. Of zijn werk gaat mondiaal viraal, of hij belandt in de cel. Want hij doet een drone drop van zijn aluminium kunstwerk, bovenop één van de Grote Piramides in Gizeh. Riskante onderneming, in het militair bestuurde Egypte.

Boccanegra grijpt terug naar de golden records die NASA meestuurde met de ruimtevaartuigen Voyager in de jaren zeventig. Zijn versie is geen grammofoonplaat maar een grafschrift voor de mensheid die de planeet verknoeide. Want eens de mens uitsterft, is het idee, dan overwoekert de natuur onze leefomgeving. Maar woestijngebied blijft dan onaangetast. Zo ligt The Epitaph hoog en droog klaar voor toekomstige buitenaardse beschavingen. Maar Boccanegra’s boodschap is natuurlijk niet echt voor aliens bestemd. Zijn kunststunt moet viraal en dat het liefste nog vandaag.

Caes’ roots liggen in Roeselare, net als die van regisseur Justine Cappelle. Haar portret van de kunstenaar als jonge man toont zijn lekker schaamteloze zelfpromotie, maar ook zijn worsteling met creatieve demonen: “Ik moet bouwen, bouwen, bouwen. Richting die top. Er is geen plan B. Ofwel lukt het, met alle gevolgen van dien. Of het mislukt. Dan heb ik niets”.

Toepasselijke titel, 'Over the top'. Want deze hoogst genietbare korte docu smukt Boccanegra’s queeste van Brussel naar de eeuwigheid op met hyper-hedendaagse gsm-beeldtaal. Geen hiërogliefen hier, maar een hoop emoji’s, kleurenfilters en flarden post-ironische songs. Ow, denk je dan, opletten voor overkill, maar de bliepende en flitsende montage van Jasper Flikschuh is doordacht en bovenal grappig.

Justine Cappelle en haar director of photography Jordan Vanschel zoomden in hun fantastische docu 'Maregrave' (2017) in op de Noordzee met subtiele, poëtische, zelfs sublieme beeldcomposities. Die aanpak gaat hier resoluut overboord, maar ook 'Over the top' zit tjokvol coole kaders. Dat het verhaal over Boccanegra’s klim naar de top tegen het eind van het half uurtje kunst(enaar) kijken op een drafje wordt afgehandeld, stoort daarom nauwelijks. Must-see voor fans van conceptuele bravoure!