Out of the blue, into the black

Alidor Dolfing 2017 België 21 '
De zestienjarige Flament wordt tijdens een festival wakker met een vreselijke kater. Zijn dag gaat van kwaad naar erger wanneer er een storm uitbreekt en hij opgesloten en levensgevaarlijk gewond raakt in een dixi-toilet.

• Internationaal Kortfilmfestival Leuven 2017
09.12.2017 Jeroen Van Rossem

In 2014 sloeg het duo Mark Bouwmeester en Nyk Dekeyser, beter gekend als Alidor Dolfing, al een homerun met hun kortfilm 'Wien for Life' en met 'Out of the Blue, Into the Black' leveren ze opnieuw een zeer sterke kortfilm af. Voornamelijk omdat de film een heerlijke mengeling geworen is van stijlen & genres. Voor het verhaal lijkt het duo zich vooral inspiratie te putten uit het Pukkelpop-drama van 2011, waarbij het noodweer aan vijf mensen het leven kostte. Daarnaast willen de regisseurs ook iets vertellen over jongeren en hun leefwereld.

De film open als een luchtige, haast platvloerse komedie, maar ontaardt na het incident in een drama waarbij acteur Laurens Aneca ons een pakkende one-man show voorschotelt. Op deze momenten toont de 'Out of the Blue, Into the Black' enkele treffende gelijkenissen met one man/one location-films als 'Buried' en '127 Hours'.

Alidor Dolfing geeft de film net dat tikkeltje extra door een meer symbolische en poëtische toer op te gaan. Hier worden angst en contemplatie verenigd in een finale die het liefdeskind zou kunnen zijn van David Lynch en Terrence Malick. Tussendoor krijgen we scènes te zien van de roekeloze en feestende jongeren op het festival, waarbij vooral een bizarre driehoeksrelatie tussen Flament en zijn beste vriend Kiwi en de wulpse Polly uitgespeeld wordt. Deze scènes voelen soms helaas wat misplaatst aan, omdat ze vrij artificieel overkomen. Anderzijds dragen ze wel bij tot het portret dat de makers willen schetsen van een onbezonnen jeugd.

Kan dit hele verhaal uiteindelijk niet gezien worden als een allegorie voor de innerlijke turbulentie van de pubertijd, waarbij vooral vriendschap datgene is dat ons overeind houdt?

3