Operatie Kazuifel - de film

Iwein Segers Niels Snoek 2018 België 20 '
Het jaar des heren 1973. Vier onbekwame leden van een paramilitaire Vlaamse groepering reizen af naar Oostenrijk om daar een geheime missie ten uitvoer te brengen.

26.11.2018 Jan Sulmont

Komiek en vroeger Komen Eten-presentator Iwein Segers loopt eind 2018 bepaald in de kijker. Niet alleen tekent hij met 'Operatie Kazuifel' voor zijn kortfilmdebuut. Segers speelt bovendien een rol als magiër in de VTM-serie 'De Bende van Jan De Lichte', gebaseerd op de roman van Louis-Paul Boon. Met overige castleden als Callboys Matteo Simoni, Stef Aerts en Rik Verheye en met regisseurs als Robin Pront ('Injury Time', 'D’Ardennen') en Pieter Van Hees ('Waste Land') sowieso een reeks om naar uit te kijken.

Maar hier staat Segers dus zelf achter de camera, als regisseur én als personage in zijn eigen film – mega meta. Die laatste is een keurige Aalsterse Vlaams-nationalist en lid van de Vlaamse Militanten Orde. Hij filmt zijn vrienden, die onder de codenaam Kazuifel een geheime missie uitvoeren. Die titulaire operatie is gebaseerd op waar gebeurde feiten. Want rond de IJzertoren werd nog vele jaren na de Tweede Wereldoorlog met ontzag en respect gefluisterd over de collaborerende priester-dichter Cyriel Verschaeve. Tijdens Operatie Brevier in 1973 groef een VMO-commando het stoffelijk overschot van Verschaeve in Oostenrijk op, en bracht het over naar België. Vele Vlaams-nationalisten bleven de ‘romanticus’ Verschaeve vereren en organiseerden tot diep in de jaren tachtig plechtigheden aan zijn Vlaamse graf. Operatie Brevier staat trots vermeld op het bidprentje van de real life leider van de operatie, VMO-voorganger Bert Eriksson.

Een eervol debuut.

'Operatie Kazuifel' is dan een niet al te ingehouden parodie op die bevreemdende en fascinerende vaderlandse geschiedenis. Vier dwaas-obstinate personages willen desnoods bloeden voor de glorie van hun geboortegrond. Zo op het eerste zicht dan toch. Genre 'The Office' of 'Modern Family' zijn de VMO’ers er zich van bewust dat ze worden gefilmd. De grafschenders wilden hun heldendaad namelijk vastleggen voor het nageslacht. Wat we te zien krijgen, is zogezegd found footage: enkele rollen pellicule die zijn teruggevonden in het huis van een overleden VMO-lid.

Die footage start sterk. In mooi gedetailleerde bruin-grijze seventies decors zet hun leider zijn plannen uiteen. Hij spreekt verheven taal met nét die pint teveel op. “Wij hier altegader zullen Vlaanderen wederom groot maken!”. Mooie rol voor Jeroen Lenaerts, politieman Tim uit 'Thuis'. Lenaerts en ook een gladgeschoren Iwein Segers zelf spelen mooi op het randje, nét niet karikaturaal. Dat subtiele zit helaas een pak minder in het spel van hun kompanen. Misschien is dat de reden waarom het personage van Jelle De Beule nauwelijks een rol speelt in het verhaal? Jammer, want bij die genaamde Callboys bleek De Beule toch behoorlijk verdienstelijk als acteur.

'Operatie Kazuifel' is op amper een viertal dagen gedraaid, misschien wel dezelfde tijdspanne als Operatie Brevier in beslag nam. Geen idee of dat er wat mee heeft te maken, maar de kortfilm zakt na zijn sterke start wat in elkaar om zowel in verhaal als in kijkervaring te eindigen op een anticlimax. Jammer dat er voor gekozen is om maar twee personages wat diepgang te geven. Aber das ist Geschmackssache. 'Operatie Kazuifel' is zonder enige twijfel een eervol debuut. Vivat de Vlaamse cinema!

2