Nora & Sam

Frederike Migom 2021 België 10 '
Sam zit in de gevangenis voor de moord op Nora’s man. Stockholm ligt 11 minuten in Vlaanderen: Nora’s bezoek moet Sam overtuigen van Nora’s hernieuwde gevoelens voor haar.

22.01.2021 Youness Iken

Het is al even geleden dat Tine Embrechts een rol in een (niet-tragikomisch) drama opnam en daar is misschien een reden voor. Zo onwennig als haar personage is, zo onwennig voelen we ons bij de keuze om haar te casten als Nora in Frederike Migoms ‘Lockdown’-kortfilm. Gevoelens voor Sam, de moordenaar van haar man, doen Nora een bezoek brengen aan de gevangenis.

Een oudgediende in misdaadfictie als Joke Devynck hoeft zichzelf gelukkig niet meer te introduceren in een setting als deze. Een krak in timing, welsprekendheid en expressie waar we nog eens extra goed van kunnen genieten in close-up. Kaarten die ze helaas iets minder uitgespeeld krijgt in de, toeval of niet, tragikomische jeugdfilm ‘Binti’ van Frederike Migom.

Fun fact: Tine Embrechts en Joke Devynck speelden al eens samen in ‘Vermist’. Hoewel je duidelijk ziet dat er tussen de twee acteurs veel spelplezier is, dringt die chemie helaas niet tot hun personages door. Het verschil tussen de overemotionele Nora, die vrij letterlijk tegen het bezoekersraam plakt, en de kalme wrok van Sam is groot.

Hun verhaal is nochtans interessant en zou je zo in een langspeelfilm uitgewerkt willen zien. Wie is namelijk écht vrij? Nora, een biseksuele vrouw die na de moord op haar man in een vicieus Stockholmsyndroom gevangen raakt of Sam, een opgelosten moordenares die zonder dwangmatige gevoelens voor Nora vrijuit kan spreken over wat er is gebeurd?

Nora en Sam zijn qua machtsverhouding als Clarice en Hannibal uit 'The Silence of the Lambs', maar de kracht van de intrige gaat hier wat verloren door de lange monologen en de secce cameravoering. De smeekbedes van Nora weten Sam niet te overtuigen. Wat je krijgt is Devynck die de kortfilm volledig draagt vanaf het moment dat ze met een volta haar echte intrede kan doen — met dank aan een matig scenario dat zij wel vurig tot leven weet te wekken.

Is het het fictiegenre dat Migom iets minder ligt of is het de benauwende 'Lockdown'-setting die het scheppingsvermogen remt? We geven het verhaal alleszins een nieuwe kans als langspeelfilm.

'Lockdown' is een reeks van twaalf op zichzelf staande kortverhalen, geregisseerd door dertien verschillende Vlaamse regisseurs. Elke regisseur kreeg één draaidag, op één locatie. Een productie van De Wereldvrede, Lecter Scripted Media & Eén. Met de steun van het Vlaams Audiovisueel Fonds & Tax Shelter. Naar een idee van Gilles Coulier en Maarten Moerkerke. Bekijk alle kortfilms via VRTNU.