Night by Night

Jules Mathôt 2021 België 21 '
De nacht is blauw en de maan is geel. Een gerenommeerd privé-detective wordt ingehuurd om een eenzame pianist te observeren. Archetypes uit de film noir keren terug in een vertelling over kijken en gezien worden. Een uitnodiging tot menselijke interactie wordt beantwoord in een surrealistische jazzclub.

• Film Fest Gent 2021
25.10.2021 Jan Sulmont

Met 'Night by Night' borduurt KASK-student Jules Mathôt verder op vroeger werk ('Midnight Jazz'): dit is opnieuw een soort pastiche van de film noir, met opnieuw blauwe kleurenfilters over zowat elk shot. In een film die het expliciet over het kijken heeft, is de belichting geïnspireerd, vol diepe schaduwen. Enkele elementen zijn nieuw, zoals de MDF-maquettes van torenhoge flatgebouwen: een originele kijk op een mistroostig stadsdecor. Die geslaagde gimmick, het gelaagde sound design en de ronduit fantastische jazz- en pianomuziek van Görkem Berk Ağar en Dries Versmissen zorgen voor een super sfeerschepping. Sfeer is er in 'Night by Night' te over, helaas ten koste van een iet of wat meeslepend verhaal.

Het gelaagde sound design en de ronduit fantastische jazz- en pianomuziek van Görkem Berk Ağar en Dries Versmissen zorgen voor een super sfeerschepping.

“Ik moet iemand in de gaten houden en daarover schrijven. Meer niet, verder niks”, omschrijft de privédetective in deze film zijn dagtaak. Valentijn Dhaenens, afdoend getroubleerd rokend, is één van de amper twee personages in deze stijloefening. De up-tempo montage ten spijt is meer niet, verder niks helaas meteen ook van toepassing op de plot in deze visuele oefening zonder verhaal. De plechtstatige, hoogdravende monologen en dialogen helpen niet om ons de film in te trekken. Een warrig relaas mag dan wel kenmerk zijn van de meeste film noirs, een pluspunt zouden we dat hier toch niet durven te noemen. In de mix zitten wat stijlelementen van het genre, al is er niet eens een femme fatale in het spel, en ook een irrelevante visuele referentie aan 'Citizen Kane'.

“Misschien probeert hij u zand in de ogen te strooien, u op een dwaalspoor te leiden om dan plotseling uit het niets tot actie over te gaan”, klinkt het bij het tweede personage. Antwoord van de privé-detective: “Dat dacht ik eerst ook, maar nu weet ik vrijwel zeker dat er nooit iets zal gebeuren”. Soms klinkt zo’n dialoog erg meta en gooit die de eigen ruiten finaal in.