Oscarwinnaars

• Oscar Beste Korte Animatiefilm 2014
  • Dresden Film Festival 2014
  • Kerry Film Festival 2014
  • Warsaw International Film Festival 2013
05.09.2014 Annabel Debaenst

De mechanische Monsieur Hublot valt niet te verwarren met de magistrale Monsieur Hulot uit de films van Jacques Tati. Maar toch… beiden zijn eenzaten en kennen aan de geluiden rondom zich een aanzienlijke betekenis toe door hun eigen zwijgen.

Teruggetrokken in een zolderkamer, aanschouwen Mr. Hublot de wereld vanuit een naïeve, ontroerende blik en ordent hij z'n leven volgens het tikken van z'n eigen klok. Hij heeft op alles wat rondom hem leeft een praktische oplossing  gevonden, hoewel hij niet in staat is met mensen te communiceren. Daarbovenop verlaat Monsieur Hublot zijn appartement niet. Hij leeft volledig gemechaniseerd binnen de veilige muren van zijn woonst maar laat naast het neurotische ordenen van zijn omgeving, toch een uitzonderlijk gevoelige indruk na.

Hij is blijven steken in een over-gemechaniseerd tijdperk. Alles wat beweegt wordt aangedreven en stommelt zich binnen een verbazingwekkend goed gesystematiseerd landschap voort. Deze ritmische omgeving bepaalt met regelmaat van de klok de snelheid van de film én de monotone maar keurig afgelijnde dagen van Monsieur Hublot.

Totdat hij op een ochtend vanop zijn balkon toevallig getuige is van de dumping van een kleine hond in zijn straat. Hij observeert de hond gedurende enkele dagen. Maar zal deze observatie ook tot een ontmoeting leiden? Zal Hublot het territorium van zijn appartement voor deze potentiële vriend verlaten? Het personage van Hublot mag dan al het stereotype zijn van een wereldvreemde, onhandige maar gevoelige man, toch weten Witz en Espigares het verhaal hoger te tillen dan een afkooksel van hun inspiratiebronnen.

De spanning die op de protagonist rust wordt halverwege gekanteld naar de medespeler. Als kijker is de omgeving waarin Hublot leeft een ware kijksensatie maar ook op narratief vlak wordt men goed bediend en krijgt het verhaal een verrassende en humoristische wending. De gehele film getuigt van groot vakmanschap, wat bekroond werd door een Oscar in 2014.

3