Marlon Brando

Vincent Tilanus 2020 Nederland 19 '
Cas en Naomi zijn al jarenlang beste vrienden, ze voelen zich volstrekt veilig in hun vriendschap en brengen zoveel mogelijk tijd samen door. Nu ze bijna klaar zijn met de middelbare school lijken nieuwe toekomstplannen hen echter uit elkaar te drijven.

• Peer Award Kortfilmfestival Leuven 2020
  • Semaine de la Critique 2020
  • TIFF 2020
  • Nederlands Film Festival 2020
  • Go Short 2021
15.12.2020 Sarah Skoric

“Ik ben toch geen fucking vage kennis?” – “En ik hoef toch niet meteen alles tegen jou te vertellen?” Boezemvrienden Naomi en Cas staan op een kruispunt in hun leven: na de middelbare school moeten ze beslissen (a) in welke stad ze willen verder studeren; (b) of ze dan daar op kamers gaan; en (c) of dit alles samen verloopt. Al zijn de verwachtingen en beloftes niet gedeeld of duidelijk, vooral wat betreft dat laatste. Was hun vriendschap eerder liefdevol, veilig en volledig — dan beginnen er nu barstjes te vormen, vooral door externe factoren in het leven van Naomi.

Regisseur Vincent Tilanus geeft nooit echt prijs wat exact de reden is dat ze zich (deels) afkeert van haar beste vriend. Vast staat dat hun liefde voor elkaar onvoorwaardelijk blijft, ook al is het – spoiler alert — in een ander en veel minder intense vorm. Zowel Naomi als Cas leren daarbij voor zichzelf te kiezen.

Heel mooi is het hoe Tilanus toont dat een vriendschap liefdevol maar niet altijd makkelijk is, hoe nodig en soms te veel die andere persoon kan zijn.

Marlon Brando’ is een warme, realistische, kortfilm over een klein verhaal. Tijs Winters en Jetske Lieber acteren alsof het hun eigen leven is. Zowel de struggles als de innige momenten voelen naturel aan. “Tijdens het schrijven en nadenken over deze film wilde ik dat het in essentie authentiek en echt zou voelen”, aldus Tilanus in een interview met de Filmkrant. “Ik wist nog niet het hoe en wat, maar ik ben maar gewoon gaan schrijven vanuit mijn eigen jeugd, want dit verhaal is heel erg gebaseerd op vriendschappen die ik heb gehad.” Die lijn werd doorgetrokken naar de productie: de film werd quasi volledig gedraaid op plekken die de filmmaker al in zijn hoofd had en kende uit zijn eigen jeugd.

Heel mooi is het hoe Tilanus toont dat een vriendschap liefdevol maar niet altijd makkelijk is, hoe nodig en soms te veel die andere persoon kan zijn. De queer liefdesrelaties van Naomi en Cas blijken secundair aan de relatie die ze met elkaar hebben. Overgiet dat alles met een natuurlijke cameravoering in warme, kleurrijke en gekorrelde beelden, en je krijgt een intieme, straffe en volwassen tienerfilm zoals alleen onze Noorderburen ze kunnen maken.

Waarom de titel en steeds terugkerende afbeeldingen van Marlon Brando op postkaarten of collages? “Ik las ooit dat Marlon Brando in de jaren zestig zowel voor de mannelijke als de vrouwelijke homoseksuele gemeenschap een gay-icoon was. Hij belichaamde een rebels en mannelijk vrijheidsideaal en was tegelijkertijd een inspiratie voor de lesbische butch-look.”