Love Rat

Jip Heijenga 2018 België 11 '
De 22 jarige Ella durft zich niet te hechten aan haar relatie met Casper. Ze gaat op zoek naar wat monogamie in de tijden van Tinder nog betekent.

• Film Fest Gent 2018
15.10.2018 Ellen Van Hoegaerden

Een relatie hebben: hoe doe je dat tegenwoordig nog? Het is een vraag waarmee hoofdpersonage Ella, love rat van dienst, blijkt te worstelen. Een ‘love rat’ is iemand die er een ander op nahoudt, de zogenaamde “bedrieger” in een relatie. Al is het in deze kortfilm niet de bedoeling om haar af te schilderen als een slecht, leugenachtig individu. Wel als een menselijk personage met onverzadigbare twijfels over de gangbare monogamie. Ze wil die in de praktijk uittesten, maar probeert desondanks toch vast te houden aan een geloof in de liefde.

Love Rat’ is een zoektocht naar één van de grote Waaroms van deze tijd. Hoe komt het dat het gros van deze generatie niet meer tevreden is met wat hij of zij uit een relatie haalt? Waarom lijkt niemand nog genoeg te zijn voor de ander?

We vinden doorheen de film oude beelden terug van de grootouders van Ella, boeken over een gelukkig huwelijk en vele andere indicaties dat “het vroeger toch allemaal beter was”. De meeste grootouders halen immers met gemak het porseleinen tot zelfs het diamanten of briljanten huwelijk. Net daarom dat het hoofdpersonage even samenzit met haar grootvader, die er meteen geen doekjes om windt: mensen die een relatie trachten op poten te zetten, zijn er veel te snel weer klaar mee.

Is deze generatie dan helemaal het romantische noorden kwijt, of is het eerder een egokwestie? Aan dat ego hangt een verstikkende keuzevrijheid vast. Dating apps zoals Tinder brengen een buffet aan potentieel. Je kunt de perfecte minnaar mixen met interessant, grappig, een tintje blonder of een paar centimeter groter – maar hoeveel past er in één persoon? Dat vraagt ook Ella zich af. ‘Love Rat’ is op die manier een persoonlijke kijk op een grotere vraagstelling.

Het overaanbod aan keuzes tracht regisseur Jip Heijenga ook te laten zien in haar beelden. We zien stapels boeken en rijen wasmiddel die keuzestress triggeren. Aandacht van mannen stroomt op verschillende manieren binnen, er zijn opties te over, maar geen enkele is ooit goed genoeg. Ook de verschillende settings zijn weelderig. Er is altijd (te) veel van alles. Toch spelen de hoofdpersonages ingetogen, zoekend naar hun eigen waarom, op hun eigen tempo.

De documentaire-achtige momenten tussen Ella en grootvadertje “goede ouwe” tijd interferen jammer genoeg een beetje met de algehele toon van de film. Sterk nazinderen doet ‘Love Rat’ dan ook niet, maar Heijenga levert wel een fijne, hedendaagse kortfilm af. Het schoentje wringt ergens aan de fundamenten van de moderne romantiek. Leuk dat deze film dat op geheel eigen wijze probeert aan te tonen.

2