Let it Burn

Låt det brinna

Adam Starsmark 2021 Zweden 8 '
Arabella en David zijn twee tieners die net uit elkaar zijn. Ze twijfelen hoe ze dit best vertellen aan hun klasgenoten en vrienden om verder ongemakkelijke situaties te voorkomen. De discussie maakt hen onzeker over hun drastische beslissing.

• Kortfilmfestival Leuven 2021
  • JEF Festival 2022
22.02.2022 Florian Saerens

“Dus? Hoe wil je het hen vertellen?” De kamer van Arabella doet even dienst als vergaderruimte. Op haar bed bespreken zij en haar ex-liefje David in alle formaliteit hoe ze het nieuws van hun verbroken relatie over willen brengen aan hun klasgenoten. Maar haar gepruts aan de wollen lakens en zijn tranen tonen een liefde die nog even branden wil.

Hun leeftijd verhindert hen om open te communiceren. Een heldere woordenschat ontbreekt, dus zoeken ze elkaar over de grenzen van hun breuk heen in de suggestiviteit. Ze kunnen niet weerstaan aan elkaar en aan hun eigen puberale zwaktes. Zo krijgt David een erectie wanneer Arabella hem met een kus op de wang probeert te troosten, en gaat zij op hem zitten wanneer hij met z’n hoofd in de kussens ploft.

Regisseur Adam Starsmark toont op eerlijke manier de minne van een jonge Zweedse generatie, hoe onhandig en verstrooid die ook is. Hij verschuilt zich niet achter esthetiek in licht en decor, maar zoekt de kracht bij zijn acteurs.

Het camerawerk schuwt die kalverliefde niet. Regisseur Adam Starsmark toont op eerlijke manier de minne van een jonge Zweedse generatie, hoe onhandig en verstrooid die ook is. Hij verschuilt zich niet achter esthetiek in licht en decor, maar zoekt de kracht bij zijn acteurs. Die tonen zich eenstemmig in hun beslissing om de wegen te scheiden, maar gaan langzaam weer op zoek naar elkaars lippen wanneer de stilte hun gemoed bespeelt. In dat fragiel conflict vallen ze steeds opnieuw van nabijheid in afstand en ontnuchtering.

De jonge acteurs weten ondanks die intieme situatie mooi voorbij hun eigen ongemak te spelen. Alleen de geloofwaardigheid van hun gekwetste harten valt hier en daar in twijfel te trekken. Die blaam ligt noch bij hun noch bij het scenario. Vooral het montage- en camerawerk zet hen af en toe een hak. Beiden worden ingezet vanuit een klassiek idee van wat kadrering en ritme moet zijn in plaats van te kijken naar wat voor handen is. Zo duurt het een tijd voor de lens zich uit een shot tegenshot constructie durft te ontrukken: er wordt steeds geknipt wanneer de ander aan het spreken gaat, zonder na te denken over stiltes. De monteur weet niet goed waarnaar te kijken, of toch zeker niet wanneer. De ademruimte en breekbaarheid wordt de personages zo ontnomen.

Met een dichtgeknepen oog kan die besluiteloosheid binnen de postproductie gezien worden als een verlengde van de personages die zelf in dubio staan over hun vers genomen beslissing. Uit elkaar gaan is voor beiden het juiste pad, maar moet dat daarom vanavond al bewandeld worden? Let it burn dus, of op z’n minst nog even smeulen tot de ochtend valt.

'Let it Burn' maakt deel uit van de 'keuze van Kortfilm.be' tijdens het JEF Festival en is online te zien van 19 februari t.e.m. 1 april. Een online festivalpas koop je hier.