Les Naufragés

Amane is advocaat. In de gevangenis ondervraagt ze Nina, een vrouw die pas aan haar straf begint. Terwijl ze allebei worstelen met hun geweten, neemt hun ontmoeting al snel een onverwachte wending…

• Courts Mais Trash 2019
  • Prix La Trois BIFFF 2018
27.12.2018 Liza Brandt

Mathieu Mortelmans is verkocht aan het thema criminaliteit, zo illustreren zijn eerdere kortfilms ('Chambre Double', 'Complices') en televisieprojecten ('Vermist', 'De Kroongetuigen' en 'Gent-West'). Ook zijn nieuwe kortfilm is een donkere film die zich afspeelt binnen de gevangenismuren.

Les naufragés’ (“de schipbreukelingen”) onderzoekt schuld(besef), kwetsbaarheid, twijfels en plaatst hierbij twee personages tegenover elkaar. Waarom begaat de ene mens een misdrijf en de andere niet?

De hele film blijven we - los van de flashbacks - binnen de vier muren van de ondervragingsruimte. Advocaat Amane ondervraagt er Nina, die net is toegekomen in de gevangenis. Tussen beide vrouwen hangt een ongemakkelijke sfeer waarbij grenzen en machtsverhoudingen worden afgetast. Traag en aarzelend gaat de ondervraging verder terwijl de rollen lijken om te keren: Nina werpt zich meer en meer als een zelfbewuste ondervrager op, terwijl Amane haar kwetsbaarheid niet kan verbergen.

Dat water een grote rol heeft gespeeld tijdens het misdrijf, zal de kijker niet ontgaan: we worden regelmatig op het goede spoor gezet via allerlei verwijzingen. Telkens voorzien van een streepje muziek om de spanning op te drijven. Iets minder expliciet mocht ook, net zoals de acteerprestaties die weinig subtiel zijn. Beide actrices lijken vooral één blik geoefend te hebben. Nina (Cécile Delberghe) kijkt arrogant van onder haar zwart geschilderde oogkassen. In het begin boezemt dit wel degelijk wat angst in, maar na een tijd verliest dit aan geloofwaardigheid.

‘Les naufragés’ is een statische film waarin veel gespeeld wordt met close-ups en flashbacks. Het geheel komt helaas wat geforceerd over. De schipbreukelingen gingen net niet kopje onder.

1