Bernard De Rycke 2015 België 18 '
Twee jongens. Een meisje. Verveling. Zinloos geweld.

• Brussels Short Film Festival 2015
  • Odense 2015
  • Ciné Privé 2015
07.06.2015 Sarah Skoric

Volledig conform de Bystander-experimenten uit de sociale psychologie die midden jaren zestig ontstonden in de nasleep van de moord op Kitty Genovese, zijn we in 'In a landscape' stilzwijgend getuige van een misdaad. Maar hoewel in die experimenten de omstanders konden ingrijpen (en dat niet deden, zo blijkt), kan de kijker in deze kortfilm van Bernard De Rycke niets anders doen dan observeren, voyeren.

'In a landscape' is letterlijk volledig landschap, achttientien minuten lang. Zijn te zien (en te horen): velden bij Gavere, een bunker en veel wind. In een single shot gedraaid en vanop nogal een afstand zien we hoe twee anonieme jongens elkaar ontmoeten, hun brommers testen, zich vervolgens stierlijk vervelen om daarna dan maar een – de enige – voorbijgangster te molesteren. “Ik wil de kijkers zo laten nadenken,” verklaart De Rycke, “dat je getuige wordt van het gebeuren zonder dat je gemanipuleerd wordt. Alles zie je vanuit één statisch shot.”

Door het onbeweeglijk beeld, met personages die in en uit het beeldscherm stappen, rijden, dingen doen die wij niet zien (denk aan Haneke en 'Funny Games'), voelt dit bijna aan als omgekeerde cinema. De personages kijken naar ons in plaats van wij naar hen en je voelt je als kijker bijna betrapt in dat voyeurisme. Lieven – 'Pauline & Paulette' – Debrauwer noemt het ‘auteurscinema’, de filmcrew zelf heeft het over ‘slow cinema’, omdat ze het verhaal niet zomaar uit handen geven.

Al is het resultaat “slow”, de making of was dat allesbehalve. Eerder dringend zelfs, want De Rycke - ex-godsdienstleerkracht met diploma aan het RITS – vecht tegen een hersentumor. “Dat zorgt ervoor dat ik nu de dingen doe die ik écht graag wil doen. Een kortfilm maken is één van die dingen”, aldus de regisseur. Begin juli werd een grootse crowdfundingactie opgezet en werd het verhaal – naar een idee van Kristof Hoornaert – uitgewerkt. Drie weken later werd het geschatte productiebudget binnengehaald, de film ingeblikt om in het najaar van 2014 gereleased (dan wel in privé-vertoningen) te worden in Gent en Leuven.

Het verhaal mag dan misschien niets revelerends zijn, het resultaat is beklemmend, het beeld ingetogen, de aanpak uniek. De Rycke sluit met zijn kortfilm netjes aan bij andere recente, succesvolle kortfilms die gedraaid zijn in één shot, zoals 'Premature' van Gunhild Enger, 'The Fall' van Kristof Hoornaert, 'It can pass through the wall' van Radu Jade (juryprijs op IKL 2014) en 'Money Back Please' van Even Hafnor.

Hoewel op de promo-affiches van 'In a landscape' de ondertitel “The first and last film by Bernard De Rycke” prijkt, is de nieuwbakken regisseur intussen volop aan het schrijven aan een volgende (langspeel-)film, gespekt met een schrijfpremie van het VAF. Eentje om in ’t oog te houden.

2