La Musique

Jean-Benoît Ugeux 2019 België 28 '
Vader en zoon hebben elkaar al enkele jaren niet vaak meer gezien. Na zoveel tijd lijkt het moeilijk de band te herstellen.

• Brussels Short Film Festival 2020
  • FIFF 2019

27.08.2020 Jannes Callens

Balthazar is een tiener en kind van gescheiden ouders. Zijn papa wil dat ze samen meer tijd doorbrengen, mee ingegeven door de nakende dood van zijn eigen vader. De onderonsjes tussen beide getuigen van een nogal efemere en kwetsbare vertrouwensband. Hun interactie wordt gelardeerd met een latent generatieconflict, dat mede door de muzikale tonen van Schubert en psychedelische rock nooit echt tot een uitbarsting komt.

De conflicten spelen zich vooral af in de hoofden van de personages, die hoofzakelijk via muziek een uitweg vinden. De dramatiek van de muziek staat in schril contrast met de intimiteit van het spel en de dramaturgie. Ook in de cameravoering is eenzelfde rust te vinden. Iedere speleenheid wordt in slechts één of twee beelden verbeeld, met een temporiserende impact op het geheel als gevolg. De innerlijke rust van elke scène contrastreert met de fragmentarische aanpak van de sequenties. ‘La Musique’ lijkt daardoor een aaneenschakeling van verschillende tableux-vivants, die krampachtig een geheel trachten te vormen. Al is de continuiteit wankel.

De narratieve complexiteit van het onderwerp vraagt tijd. Hoewel ‘La Musique’ voor de volle achtentwintig minuten blijft boeien, blijft de vraag of het fragmentarische karakter van de film de beoogde plot — die rijp en rijk genoeg is voor langer werk — alle eer aandoet.

Brussels acteur, scenarist en regisseur Jean-Benoit Ugeux is met het intimistische ‘La Musique’ niet aan zijn proefstuk toe. In 2012 kwam hij al op de proppen met een experimenteel drieluik ‘Valeurs’ (Respect, Liberté, Justice) en vijf jaar later volgde de kortfilm ‘Eastpak’. In ‘La Musique’ neemt Ugeux niet alleen de schrijf- en regieteugels in handen, maar leeft hij zich ook uit in de rol van de getroebleerde papa van Balthazar (gespeeld door de gelijknamige jonge acteur Balthazar Monfè). De dynamiek tussen Ugeux en Monfè is erg sterk. De regisseur van deze film blinkt uiteindelijk het hardst uit in zijn spel — Ugeux is en blijft een echte rasacteur.

1