L’homme inconnu

Anthony Schatteman 2021 België 23 '
De Vlaamse schrijver Louis besluit zich af te zonderen aan de mondaine Côte d’Azur, Hij hoopt dat deze plek hem inspiratie zal brengen.

• Film Fest Gent 2021
  • Kortfilmfestival Leuven 2021
18.10.2021 Jan Sulmont

Anthony Schatteman regisseerde samen met Lenny Van Wesemael de komische funerariumreeks 'Leef!' voor Eén, met Joke Emmers en Michaël Pas, maar zijn echte muze is de eerder frêle Ezra Fieremans. Die blonk uit in Schattemans’ queer kortfilms 'Kus me zachtjes', 'Volg mij' en 'Petit ami'.

Dan is de casting in 'L’homme inconnu' meer verrassend, met een heel ander type als protagonist. De viriele Geert Van Rampelberg weet in dit dromerig in beeld gezette relaas geen blijf met zijn gay verlangen naar een vreemde jonge man. Dat is geen Inconnu du Lac, maar een Inconnu du Méditerranée.

De Middellandse Zee is haast een personage op zich, met vrijende koppeltjes in het glinsterende wateroppervlak.

Van Rampelberg speelt Louis, een schrijver die zich afzondert aan de Côte d’Azur om daar inspiratie te zoeken voor nieuw werk. In die zonovergoten omgeving vlamt hij rond in een cabrio sportwagen, tikt hij (niet al te beklijvende) volzinnen op zijn old school schrijfmachine en gaat hij bruinen aan het azuurblauwe water. Director of photography Sander Vandenbroucke ('White Goldfish', 'Melanie') schiet prachtige beelden in die kleurrijke, Zuid-Franse arena. Daarbij glijdt zijn camera ook fetisjistisch langs de opgewonden lichamen van une femme et un homme waar Louis naar staart en meer en meer naar verlangt. De Middellandse Zee is haast een personage op zich, met vrijende koppeltjes in het glinsterende wateroppervlak. Cast en crew haalden op amper vijf draaidagen duidelijk alles uit de kast. Tel daar nog de heerlijke flarden Frans chanson bij: het is filmisch genieten geblazen.

Schatteman zelf noemt als invloeden de schilderijen van Henry Scott Tuke en de zwart-wit strandfoto’s die Keith Vaughan in de jaren dertig maakte op het Engelse Pagham Beach. Beide oeuvres bulken van sensuele naaktbeelden. Ook het werk van François Ozon is duidelijk een referentie: zowel 'Eté 85', 'Sous le Sable' als 'Swimming Pool' passeren quasi expliciet de revue.

De plechtstatig poëtische voice-over met Louis’ schrijfsels is soms op het storende af nietszeggend, maar dit knap in beeld gezette werk vol nostalgie naar de esthetiek van de sixties of seventies mikt op genoeg toetsen wel raak. Met bijna evenveel anticipatie als Louis staart naar zijn jonge zonneklopper, kijken wij uit naar Anthony Schattemans eerste langspeler. 'Young Hearts' zal die heten, een coproductie van Polar Bear Films met Ketnet.