• Youssef Chahin Award
  • VAF Wildcard Documentaire 2016
  • Documentary Grand Prix - Mecal International Short film Festival
  • San Sebastian International Film Festival
  • Sao Paulo International Short Film Festival
16.02.2017 Jannes Callens

Het openingsshot van 'The Jungle knows you better than you do' roept meteen een bevreemdend sfeertje op. De van oorsprong Colombiaanse filmmaakster Juanita Onzaga richt haar camera op hoofdstad Bogotá bij schemeravond. De beelden verkrijgen een poëtische dimensie wanneer een vrouwelijke stem nostalgisch mijmert bij wat getoond wordt. Deze piekfijne prent schippert tussen documentaire en fictie, magie en realiteit, leven en dood.

Een rouwende zus maakt samen met haar broer een audiovisueel relaas van de zoektocht naar hun vermoorde vader. Doorheen de film worden antwoorden gezocht op prangende levensvragen. Broer en zus onderzoeken op mystieke manier het land van de doden op aarde. Zo trachten ze niet alleen de fatale gebeurtenis te reconstrueren, maar ook hun vader alsnog post mortem beter te leren kennen. Complexe existentiële vraagstukken worden op een onwezenlijk eenvoudige manier geopperd; een spirutuele reis van spookstad Bogotá naar de Colombiaanse jungle.

Een idiosyncratisch stukje topfilm.

De film werd geregisseerd, geschreven en gefilmd door éénzelfde persoon: Juanita Onzaga. De Colombiaanse filmmaakster is geboren in Bogotá, maar volgende een bacheloropleiding Cinematografie aan het IAD en een masteropleiding Film aan LUCA School of Arts (Sint-Lukas). Sindsdien woont ze ook vast in Brussel. Haar werk is doordrongen van die meervoudige achtergrond.

'The Jungle knows you better than you do' is een idiosyncratisch stukje topfilm dat reflecteert over de verschillende percepties van de realiteit. De magisch-realistische droombeelden in combinatie met het wonderlijk stemgeluid doen menig maal alle haartjes op uw huid omveren, zonder dat de film ooit te schichtig wordt.

Getypeerd als docufictie of een hybride documentaire is de film van Onzaga vooral een prachtige meditatie over de grens tussen leven en dood, maar ook feit en ficite. Deze krachttoer doet ons verlangen naar meer.

De film werd meer dan terecht geselecteerd binnen de Generation 14Plus-sectie van de Berlinale 2017. Onzaga won ook al een Wildcard van het Vlaams Audiovisueel Fonds. We mogen trots zijn dat deze productie Belgische export is.

3