Juliette

Nathalie Teirlinck 2007 België 19 '
Een smeulende herinnering dwingt een jonge bruid om het verleden en het heden met elkaar in balans te brengen.

• Juryprijs Film Fest Gent 2008
  • VAF Wildcard 2008
05.09.2014 Carmen van Cauwenbergh

Een frisse zeebries, de ruisende zee, een wapperend trouwkleed en een dromerige blik. De toon van de kortfilm 'Juliette' is meteen gezet. Nathalie Teirlinck weet met weinig woorden en een sterk gevoel voor vakmanschap een poëtisch en nostalgisch verhaal te brengen.

Juliette, een jonge, pas getrouwde vrouw, laat zich door de kolkende golven naar het verleden drijven en beleeft de tragische verdrinkingsdood van haar jeugdliefde opnieuw. Haar herinneringen nemen stilaan de bovenhand op haar prille huwelijksgeluk en maken van haar een emotioneel verwarde vrouw.

Het is trouwens niet de eerste keer dat Nathalie deze thematiek onderzoekt. In 'Anémone', waarmee de regisseur in 2006 de Juryprijs op het Filmfestival van Gent won, vecht Pauline met fracties van een herinnering die door haar hoofd blijven sluimeren en die invloed hebben op haar perceptie van heden, verleden en alles wat zich daartussen bevindt. In 'Horen Zien Zwijgen' weet een jonge vrouw de chaos in haar hoofd niet te bedwingen en blijven ook hier allerlei herinneringen bovendrijven.

Met weinig woorden en een sterk gevoel voor vakmanschap en poëzie.

In 'Juliette' heeft deze jonge regisseuse niet meer nodig dan enkele stilistisch zeer sterke beelden, die hun betekenis krijgen aan de hand van de bijhorende geluiden en de gevoelige soundtrack, om de onderliggende psychologische gevoelswereld van het hoofdpersonage bloot te leggen.

De vormgeving die is opgebouwd uit dromerige close-ups, felle kleuraccenten, verstilde momenten en beeldvullende afsnijdingen (die doen denken aan de impressionistische schilder Edgard Degas), vertrekken dan ook steeds vanuit de emotionele bewogenheid/verscheurdheid van 'Juliette'. Ze sturen de toeschouwer in het leggen van associaties en het vormen van een verhaal. Op geen enkel moment voelt de vormelijkheid aan als een esthetische maskerade of als overbodige beeldvulling.

Nathalie Teirlinck heeft met dit intimistisch portret over gevoel, verlies en verlangen, dat zelfs met momenten in dezelfde sfeer van grote films zoals 'Sous le Sable' baadt, een zeer geslaagd laatstejaarsproject afgeleverd. Het is dan ook niet compleet onverwacht dat ook 'Juliette' tot Beste Vlaamse Studentenkortfilm op het Filmfestival ven Gent verkozen werd en later ook naar huis ging met een Wildcard van het Vlaams Audiovisueel Fonds.

2