Sterk Scandinavisch

• Speciale Vermelding Cannes 2014
  • Speciale Vermelding Sleepwalkers Film Festival 2014
  • Publieksprijs Angers European First Film Festival 2014
  • etc
07.06.2015 Sarah Skoric

In vier etappes belicht de Noorse regisseur Hallvar Witzø met 'Ja vi elsker' ('Yes we love') evenveel generaties in hun anti-sociale beleving van de jaarlijkse Noorse Grondwetviering. Vier episodes, vier taferelen die los staan van elkaar maar allen de rebellie gemeen hebben: hoe niet te passen in de maatschappelijke verwachtingen?

Startend met een rebellerende jongen die er met de auto van vaderlief ergens midden jaren vijftig (aan het model te zien) vandoor pleurt, gevolgd door een door liefdesverdriet wraaklustige tiener die dronken de motor van haar vriend in het water keilt, een middelbare man die naakt zijn vaderlandsliefde viert in een sneeuwhut (en buitengesloten wordt) en ten slotte eindigend met een bejaarde die toch niet zo heel veel zin heeft in de jaarlijkse militaire bijeenkomsten.

Steeds in een breed panoramisch beeld waarin de zaken, zeg maar, ‘gebeuren’ portretteert Witzø de tragiek van deze in het feestgedruis geïsoleerde individuen. Eigen aan de moderne Noorse en Scandinavische film zien we ook hier lange shots, met veel panorama, waarin personages in en uit het scherm ageren.

Een geslaagd portret van vier generaties aan non-conformisme, in een strakke stijljas.

De aanvankelijk in 2012 voor de Oscars geselecteerde kortfilmmaker (de nominatie voor 'Tuba Atlantic' werd evenwel ingetrokken toen de Academy vernam dat de kortfilm reeds twee jaar eerder op de Noorse televisie werd vertoond) sluit mooi aan in het rijtje succesvolle Scandinaviërs zoals Gunhild Enger ('A Simpler Life') en Roy Andersson ('A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence'). “De hedendaagse cinema in Noorwegen en Scandinavië belicht vaak obscure en rare dingen”, verklaart Witzø dan ook. “Het is absurd, maar tegelijk naturalistisch. Ook ik maak mijn films op die manier, want dat is de manier waarop ik de wereld zie."

Met 'Ja vi elsker' (overigens niet enkel de titel van de film, maar ook van het Noorse volkslied) bewijst Witzø oog te hebben voor elk detail en zo een kortfilm te kunnen afleveren dat een geslaagd portret is van vier generaties aan non-conformisme, in een strakke stijljas: “Dat was, vergeleken met voordien, een andere manier van werken. 'Tuba Atlantic' was lineair, een klassiek drama. Ik wou daarna een nieuwe, uitdagende film maken, in één take, zonder knippen. Om zo de spanning, het plezier, de humor en tragiek in één frame te passen.”

'Ja vi elsker' was goed voor een speciale vermelding op Cannes Filmfestival 2014 en werd – na Clermont-Ferrand – ook geselecteerd voor Go Short! Filmfestival in Nijmegen, als openingsfilm.

3