The Importance of Sweet and Salt

Benoit De Clerck 2012 België 13 '
Een tragikomedie over een man zijn innerlijke strijd om een uitzonderlijk disfunctionele relatie met zijn vrouw te ontvluchten.

• Juryprijs Internationaal Kortfilmfestival Leuven 2012
10.12.2012 Carmen van Cauwenbergh

Het verschil kennen tussen zoet en zout, het kan een kwestie van leven of dood zijn. Wat standaardkennis blijkt te zijn voor een visser, is geen vanzelfsprekend feit voor de vis zelf. U vindt dit al absurd? Kijk dan maar eens naar 'The importance of sweet & salt', de kortfilm van Benoit De Clerck.

Daar maken we niet alleen kennis met een sprekende vis maar ook met de griezeligste vrouw uit de Vlaamse filmgeschiedenis. Christa, in het bezit van bovennatuurlijke krachten waarmee ze haar man (en de kijker) de stuipen op het lijf jaagt. Deze man, die het leven al een beetje had opgegeven, wordt wakker geschud door een 'dode’ sprekende vis, en besluit uit zijn comfortzone te breken. Tot daar het verhaal, maar De Clerck bewijst dat een tot de verbeelding sprekende plot een perfect startpunt kan vormen voor een geslaagde kortfilm.

Waar we in zijn vorige film 'Zwart-wit' niet overtuigd waren van zijn absurdisme, trekt hij hier alle registers open en neemt hij ons mee op een krankzinnige trip. Benoit houdt het sober en puurt het absurdisme volledig uit waardoor zijn film van begin tot einde klopt. Knappe acteerprestaties, een strak tempo en een mooie, uitgekiende fotografie, waarin afgewisseld wordt tussen kille, statische en warme, meer vloeiende beelden.

Zoals in elke goeie absurde film zit ook hierin een flinke dosis humor vervat. Er gaat immers niets boven de droge volkswijsheid van een dode vis en de angstaanjagende, priemende blik van een zotte doos. Wie niet luidop lacht, heeft het waarschijnlijk niet begrepen.

3