Hitorikko

Only child

Miwako Van Weyenberg 2014 België 10 '
Ryusei's ouders zijn gescheiden. Wanneer hij ontdekt dat zijn vader een nieuw gezin heeft, brengt het zowel zijn vertrouwen als zijn band in gevaar.

Awards & selecties

  • VAF Wildcard Fictie 2014
  • Internationaal Kortfilmfestival Leuven 2014
  • Souss International Film Festival 2015
  • Tel Aviv International Student Film Festival Film Bus Project 2015
07.06.2015 Jana Dejonghe

Met haar afstudeerfilm 'Hitorikko' brengt Miwako Van Weyenberg de plotse confrontatie in beeld van de jonge Ryusei met de nieuwe familie van zijn vader Yukiya. Zijn ouders zijn gescheiden en doen aan co-ouderschap, maar wanneer Ryusei op een dag de bus mist om naar zijn moeder te gaan, ontdekt hij op de bank bij Yukiya een meisje dat ook “papa” zegt, tegen zíjn vader. Wat volgt is een vertrouwenstest tussen vader en zoon die niet alleen woordelijk, maar ook via tekeningen, kleine bewegingen en stiltes tot uiting komt.

Hoewel het spel tussen de verschillende acteurs af en toe de indruk geeft wat stroef te lopen, charmeren Keisuke Okura en Daisuke Sekiguchi (die toevallig uit hetzelfde Japanse dorp komen) door een vader en zoon te portretteren die sterk op elkaar lijken en helemaal zichzelf kunnen zijn: beiden zijn stil en ingetogen, maar ze hebben een duidelijke band waarbij slechts weinig woorden nodig zijn.

Van Weyenberg raakt met haar kortfilm heel duidelijk een aantal actuele thema’s: nieuwe gezinssituaties, de confrontatie tussen culturen, maar ook het samenleven ervan. Het huis van Ryusei’s vader lijkt de vredige cocon van een misschien onvolledig maar wel gelukkig Japans gezin, totdat die op een brute manier binnengedrongen wordt door het Nederlands van Yukiya’s nieuwe vriendin Charlotte en diens dochter Sacha. Contrasten worden op subtiele manier duidelijk, zonder in de verf gezet te worden maar verborgen in kleine details – zoals het achtergrondgeluid van de televisie.

Als we even met een praktische blik naar 'Hitorikko' kijken, kan de plot hier en daar echter wel wat sleutelwerk gebruiken. De kijker krijgt soms de indruk dat de organisatie van co-ouderschap iets te simplistisch voorgesteld wordt (hoe kan een vader een jarenlange relatie zo afscheiden van zijn zoon als ze wel dagen aan een stuk samen zijn?), en ook Charlottes houding tegenover Ryusei komt soms wat vreemd over (waarom lijkt ze het doodnormaal te vinden dat Ryusei plots toch in het huis is?).

Buiten deze soms wat slordige impressie, kan 'Hitorikko' gezien worden als een warme coming-of-agefilm met een zeemzoete smaak.

1