Het Moment

Matthew Noydens 2018 België 21 '
Dirk Postelmans is het archetype van de moderne man, maar om écht gelukkig te zijn wil hij sterven. Om dit te doen, neemt hij een professionele ‘levensconsulent’ in dienst om hem te helpen bij het proces van zijn eigen dood…

04.12.2018 Jan Sulmont

Een gekostumeerde man zit rechtop in een begrafeniskist. Hij laat de luide, omineuze orgelmuziek afzetten en informeert of zo’n uitvaart niet wat feestelijker moet. “Ik zou niet al te vrolijk eindigen”, weet de glimlachende begrafenisonderneemster. “Vertrouw me maar, ik spreek uit ervaring”.

Ervaring hebben beide acteurs sowieso. Sara De Bosschere ('De Vijver', 'Belgica') en Robbie Cleiren ('Home', 'Cadet') zijn doorwinterde klasbakken en acteren in deze kortfilm zij aan zij met de andere twee kernleden van De Roovers. Dat Antwerps theatercollectief bestaat anno 2018 bijna 25 jaar! Het geeft de acteurstroep iets van een familie: een vertrouwdheid met en genegenheid voor elkaar die je als kijker haast kan voelen. Goeie casting dus voor dit sterke afstudeerwerk aan LUCA School of Arts, dat draait om een afscheid. Het resultaat is subtieler en absurder dan de typische Vlaamse tragikomedie, met in haar zwarte humor een Scandinavisch trekje.

'Het moment' kent vele, welja kleine momenten van mooie, precieze observaties. Het moet zo zijn dat Noydens en coscenarist Thomas De Knop (die ook even als fotograaf figuureert) een kien oog hebben voor mooi-menselijke interactie. Van de vader-dochter relatie tot schuchtere gesprekken tussen eenzame volwassenen: op een heel eigen manier is 'Het moment' een familiale road trip à la 'Little Miss Sunshine'.

Het voorspelbare en toch verrassende einde onderlijnt hoe onvermijdelijk het leven voortdendert. De majestueuze muziek daarbij is een mooi voorbeeld van hoe een streep klassiek perfect kan passen in een (kort-)film – het betreft hier een Adagio in G-Minor van ene Tomaso Albinoni en complementeert de sfeer perfect.

Op Wikipedia lezen we dat dit stuk vaak is gebruikt in populaire series en films. Maar het zou niet door Albinoni zijn geschreven, wel door ene Remo Gaziotto. Dat is niet het enige ‘foutje’ op de aftiteling van deze film: als de acteursnamen over het scherm rollen blijken ze ook het rokende personage met grote oorringen gewoon vergeten te vermelden. Ach, studenten! Misschien missen de makers nog administratieve métier, maar ze mankeren alleszins geen inzicht of levenservaring.

3