Has#tag

Adil El Arbi Bilall Fallah 2017 België 15 '
Kevin is de liefste en meest romantische jongen die Marie ooit leerde kennen. Al hebben ze elkaar nog nooit gezien, want Marie leerde Kevin kennen op het internet. Ze droomt al van hun toekomst samen, maar dan vraagt Kevin om foto’s van Marie…

• Internationaal Kortfilmfestival Leuven 2017

04.12.2017 Ellen Van Hoegaerden

De grenzen van het heilige tienerdom beperken zich al lang niet meer tot klaslokalen, jeugdhuizen of discotheken. Dan vergeet je de virtuele kantlijn, waar online relaties sinds de jaren tweeduizend bij de vleet worden gesmeed - met dank aan de opkomst van eerst MSN, Netlog en later vele andere 'social media'. Jeugd leert andere jeugd sneller virtueel kennen, in eerste instantie ver buiten de dorpskernperimeter. Hoe dat is geëvolueerd, weet iedereen met een smartphone.

Daaruit ontsproot ook het fenomeen ‘catfishing’, het thema van deze kortfilm. Catfishing komt in vele vormen voor, maar de kern van ieder verhaal is het gebruik van een nep online-profiel waarbij het slachtoffer op verschillende manieren gemanipuleerd kan worden. Dat 'Has#tag' zich afspeelt onder de kerktoren in Hoogstraten toont aan dat het ook een sympathieke Kempendochter kan overkomen. Of deze film dus als waarschuwing dient voor één van de vele lugubere aspecten van het online-leven? Zeer zeker.

Toegegeven, het verhaal is voorspelbaar, maar het werkt net. Dat zal voornamelijk te danken zijn aan Vlaanderens favoriete regiepaar Adil El Arbi en Billal Fallah ('Broeders', 'Black'). Het maken van hun nieuwste kortfilm kreeg heel wat aandacht, omdat het duo hun ondertussen aangemeten Hollywoodomgeving tijdelijk inruilde voor de boerenbuiten. Het scenario werd geschreven door enkele studenten, in samenwerking met gevierd jeugdauteur Dirk Bracke. Inderdaad: dezelfde schrijver die het verhaal aanleverde waar Adil en Bilall hun al even gevierde langspeelfilm 'Black' op baseerden.

Je ziet het leven zoals het is: clichéjeugd. Stiekem roken op de speelplaats, chatten op Facebook, vokda-Redbull drinken en giechelen over knappe jongens. Herkenbaar terrein voor veel tieners, maar aan het donkere decor van de film te merken, wordt al snel duidelijk dat niet alles in peis en vree verloopt. Wat begint als een romantische liefdesmontage in het hoofd van protaganoist Chloe, verandert al gauw in onbehaaglijk tikgedrag. Daarmee is de film van Adil & Bilall actueler dan ooit: ook hier is na enkele minuten sprake van grensoverschrijdend gedrag.

Het verhaal is, volgens de klassieke regels van de kunst, goed opgebouwd. Van de regisseurs zijn we vaak flitsende beelden, geweld en actie gewend, maar 'Has#tag' is veel ingetogener. Het spanningsniveau staat dit keer eerder op een lauw vuurtje – net voldoende om de kijker toch mee te krijgen. Geen buitengewoon dramatische wendingen dus, maar wel met de vinger op de pols: wat hier gebeurt, is niet oké. De sfeer wordt naar het einde toe al even smoezelig als de krochten van het deep web. De herkenbare chattaal van de jongeren in hun online dialoogveld is niet het enige waar je de rillingen van krijgt.

Jammer dat die herkenbare jongerentaal minder tot uiting komt binnen de echte dialogen. Die verlopen eerder stroef en missen behoorlijk wat naturel, waardoor het geheel, hoe relevant ook, te schools aanvoelt. Het lukt Fallah en El Arbi te weinig om los te komen van een wel erg eenvoudig scenario.

'P-p-p-put my head in the ground' horen we de band Equal Idiots (waarvan frontman Thibault broer is van hoofdrolspeler Florian Christiaensen) op het einde op de achtergrond schreeuwen. Maar laten we dat dus net niet doen en het kopje erbij houden als het op online manipulatie aankomt: catfishing is echt "nie chill, gast".

2