Genesis of the End

Chiara Berrevoets 2018 België 19 '
Ru Nomia is een rondzwervende, jongvolwassen vrouw die leeft in een dystopie. Omwille van de omstandigheden die zich voortdoen in de samenleving zijn er steeds meer en sneller jonge sterfgevallen, waarvan Ru en de generatie voor haar slachtoffer zijn.

• Film Fest Gent 2018
15.10.2018 Sarah Skoric

Not your average kortfilm in de Belgische studentenkortfilmcompetitie op Film Fest Gent, dat is zeker. Ten eerste is ‘Genesis of the End’ dystopisch en duister, veeleer dan poëtisch, persoonlijk en indringend. Eerder Amerikaanse dan Europese cinema dus. Ten tweede, en dat vooral: deze kortfilm is geen afstudeerwerk van een laatstejaars filmstudent, maar een oefening van een studente in haar eerste bachelor. Straf om dan meteen in de kleine selectie van Film Fest Gent terecht te komen.

‘Genesis of the End’ verhaalt het begin van het einde, want de mensheid is aan het uitsterven. Er zijn bijna geen geboortes meer, maar er is wel een technologie ontwikkeld waarbij je je eigen dood en ‘afterdeath’ kan kiezen. Voor hoofdpersonage Ru Nomia is dat door kanker in haar longen, op een termijn van drie maanden. Om daarna haar nadood door te brengen in een bos – met alle soorten dieren, tijdens alle seizoenen.

Dit op zich is – ‘Black Mirror’- en ‘The Handmaid’s Tale’-gewijs – genoeg interessante stof voor een volledige serie of film, laat staan een kortfilm. De (in smetteloos Engels ingesproken) voice-over van Ru gidst ons doorheen de verknipte en fragmentarische, elkaar snel opvolgende beelden. Scènes duren enkele of maximum enkele tientallen seconden, de camera is beweeglijk en manoeuvreert tussen beelden van Ru als kind – lichte, optimistische beelden – en beelden van de wereld nu. Ook passeren er beelden van anonieme schimmen.

Dat is meteen ook het mindere deel van de film: ‘Genesis of the End’ verweeft twee grote verhaallijnen door elkaar die op zich al moeilijk te vatten zijn - zeker in deze vorm. Want niet enkel zien we een interessant toekomstbeeld, los daarvan ziet Ru schimmen van overleden mensen, op zoek naar haar (overleden) ouders.

‘Genesis of the End’ kan nog wat filtering en uitpuring gebruiken, maar verraadt niettemin de hand van een nauwkeurige en gewaagde filmmaker. Om in het oog te houden.

1