Freeze Frame

Soetkin Verstegen 2019 België 5 '
Freeze frame: de meest absurde techniek sinds de uitvinding van het bewegende beeld. Door een uitgebreid proces waarbij hetzelfde beeld steeds opnieuw wordt gedupliceerd, ontstaat de illusie van stilte.
Animatietoppers #KijkNu

• Special Jury Prize Lab Clermont-Ferrand International Short Film Festival 2020
  • Annecy 2020
  • Animafest Zagreb 2020
  • Oberhausen 2020
  • Vienna Shorts 2020
  • Anima 2020
  • Kortfilmfestival Leuven 2020
  • Best Animated Film Ann Arbor Film Festival 2020
06.01.2021 Inge Coolsaet

In een wit landschap zagen mannen grote blokken uit het ijs. De massieve stukken worden met een ijspik naar binnen geschoven. Op de productielijn herinneren de witte rechthoeken aan een stukje film pellicule en het is precies met die vormelijke overlapping waar de derde animatiefilm van Soetkin Verstegen (‘Mr. Sand’) mee speelt.

Freeze Frame’ is een zwart-witte stop motion-film over… stopped motion. Door de verhoogde activiteit op het ijs ontwaken wezens uit een lange winterslaap. Kikkers, vogels en insecten, tot dan gevangen in de onderlagen van de Noordpool, ontdooien. De spaarzame geluidseffecten van Andrea Martignoni en Michal Krajczok begeleiden de repetitieve processen van de transformatie. Terwijl smeltende ijskappen DNA en geheimen uit een ver verleden ontsluiten, keert Verstegens kortfilm naar de bakermat van de zevende kunst. Als waren ze Joseph Plateau's galopperende paard komen de bevrijdde beesten langzaam in beweging.

Een meta-film over de meest contra-intuïtive techniek uit de gereedschapskist van cineasten.

Het is door de introductie van de fenakistiscoop en de zootroop in het begin van de 19de eeuw dat het stilstaande beeld niet langer stilstond. Door de mosterd te halen bij vroege animatie-toestellen uit de prehistorie van de film creëert Verstegen de ironische kapstok waar de speelse kortfilm aan opgehangen wordt. Een freeze-frame shot waar de titel naar verwijst brengt met het bevroren filmmoment een medium dat gedijt bij een vlot ritme van 24 beelden per seconden tot stilstand. De ongerijmde tegenstrijdigheid van die absurde cyclus wordt verder onderlijnd door het onvermijdelijke smelten van de geoogste ijsblokken.

Met ‘Freeze Frame’ levert Soetkin Verstegen een meta-film over de meest contra-intuïtive techniek uit de gereedschapskist van cineasten. De kortfilm kaapte tal van filmprijzen op het festivalcircuit — de overwinning in Ann Arbor levert Verstegen een plekje op de longlist van de Oscars van dit jaar op — en het succes is terecht. Dit vrolijke doordenkertje getuigt van haar innige kennis van de filmgeschiedenis en van haar aanstekelijke liefde voor het medium.