The Five Minute Museum

Paul Bush 2015 Verenigd Koninkrijk 7 '
Een experimentele animatie waarin duizenden voorwerpen uit de collecties van kleine musea tot leven worden gebracht in een geanimeerde geschiedenis van menselijk streven.

Cast & crew

Awards & selecties

  • Anima 2016
  • Edinburgh International Film Festival 2015
  • Annecy 2015
  • BFI London Film Festival 2015
  • Tampere 2016
  • Animatou 2015
  • etc.
01.02.2016 Jeroen Van Rossem

'The Five Minute Museum' is haast letterlijk wat je verwacht bij zo’n titel. Een vijf minuten durende virtuele trip doorheen de geschiedenis van de mensheid. Regisseur Paul Bush, die eerder al een gelijkaardig experiment onderging met de korfilm 'While Darwin Sleeps', vuurt objecten uit de collecties van de Zwitserse en Engelse musea op kogelsnelheid op ons af en gunt ons een blik op de diversiteit en culturele rijkheid van onze beschavingen.

Enerzijds laat Bush zien hoe wij als mensheid evolueren doorheen de tijd, beginnend door kleine objecten te tonen als stenen die als werktuig fungeerden, speerpunten of potten, en dit tot we aankomen bij moderne technologie als camera’s en vuurwapens. Anderzijds belicht hij ook de verscheidenheid van culturen. Zo zien we hoe bij verschillende culturen voorwerpen als zwaarden, klokken of vaatwerk, verschillende vormen hebben aangenomen.

Door de snelle, haast stroboscoopachtige beeldopvolging roept Bush een hypnotiserend gevoel op.

Kijk je naar de vorm van 'The Five Minute Museum', dan merk je dat de Tsjechische cineast Jan Svankmajer vandaag de dag nog steeds een inspiratiebron blijft voor zijn collega’s. De manier waarop Bush speelt met vormen en kleuren  toont gelijkenissen met Svankmajers vroege kortfilms als 'A Game with Stones' of 'Historia Naturae'. Door de snelle, haast stroboscoopachtige beeldopvolging roept hij bovendien een hypnotiserend gevoel op.

Het meest opvallende aan deze kortfilm naast dit ballet van vormen en kleuren, is waarschijnlijk dat Bush er zelf in slaagt om bovenal ook zelf nog een verhaal tot leven te brengen. Hier speelt de geluidsband ook een belangrijke rol. Zo horen we bij het zien van de tekeningen op Griekse vazen oorlogstaferelen met het bijhorende geroep en zwaardgekletter. Een ander knap voorbeeld is het spel met de muntstukken met dieren op waarbij Bush een waar jachttafereel tot leven roept. Behoorlijk indrukwekkende montagevaardigheden.

3