Fidelio

Florestan en Leonore zijn twee jonge geëngageerde artiesten die geloven in een solidaire, rechtvaardige en duurzame samenleving. Met hun ludieke acties slagen ze erin een grote groep mensen van divers pluimage op de been te krijgen om te betogen tegen de repressieve politiek van de tiran Pizarro.

09.11.2020 Sarah Skoric

De enige opera die Beethoven ooit schreef, werd door muziektheater Walpurgis — in samenwerking met De Munt, Opera Europa en muziekensemble Oxalys — in een korte animatie gegoten. Van de hand van Anna Heuninck (‘Kassa 9’) en Roman Klochkov, wiens pen-, potlood- en penseelstreken we al kennen van eerdere kortfilms ‘Administrators’, ‘Natasha’ en ‘Peace’.

Klochkov blijkt de geknipte animator voor ‘Fidelio’, dat een liefdesverhaal (zoals ‘Natacha’) combineert met revolte (zoals ‘Peace’), in een maatschappijkritische (zoals ‘Administrators’) toonaard. Het verhaal: in een samenleving die wordt gecontroleerd door autarch Pizarro, is Florestan de revolterende demonstrant die strijdt voor een solidaire samenleving. Samen met zijn partner Leonore brengt hij een vleug hoop in de met harde, zwarte krassen getekende maatschappij: zijn zeepbel verandert baksteen en beton in groen en natuur. Alles leeft en ademt, mensen zingen en lachen. Niet naar de zin van Pizarro, die de manifestaties gewelddadig ineen slaat en Florestan in een streng bewaakte kelder foltert en gevangen houdt. De dappere Leonore gaat de strijd aan met het regime en gaat op zoek naar haar geliefde.

Het tijdloze verhaal over autarchie en politieke vrijheid lijkt relevanter dan ooit.

Het stuk over autarchie en politieke vrijheid van Fidelio lijkt relevanter dan ooit, maar was dat ook al in Beethovens tijd – met een Wenen dat door Frankrijk werd bezet — en toen het werd opgevoerd in Berlijn, als eerste opera vlak na de Tweede Wereldoorlog. Een tijdloos en triomferend verhaal dus, dat door artistiek leider van Walpurgis en regisseur Judith Vindevogel in 2016 al werd vertaald naar een kinderopera, en nu dus naar een unieke kortfilm. “Onrecht bestaat helaas nog altijd, overal ter wereld, en soms moet je de moed hebben om in actie te schieten als je wilt dat er iets verandert”, vertelt Vindevogel n.a.v. de adaptatie in 2016. “Fidelio gaat voor mij over dat soort moed.”

Uniek, niet enkel doordat het opera combineert met animatie, maar ook doordat de opera in het Nederlands – of zeg gerust: Vlaams — is gezongen. De stemmen van sopraan Lisa Willems, bas Kurt Gysen en zelfs Stefaan Degand zijn overweldigend en krachtig en slepen je mee doorheen de film. De animatie, schipperend tussen hoopvol en wreed, rolt en steigert.

‘Fidelio’ is een knappe en vernieuwende kortfilm, die helaas nog met wat kinderziektes kampt: te wreed voor een kinderpubliek, en met momenten krampachtig. Iets te veel inhoud in iets te weinig tijd. Daardoor mist er nuance: het in vijftien minuten vertelde verhaal heeft onvoldoende rustmomenten. Het verhaal van Florestan en Leonore wordt quasi volledig door middel van opera verteld – alles van muziek is verhalend en er blijft weinig muziek (zonder tekst), tekst (zonder muziek) of stilte over die je hersenen een moment van rust gunnen. Net als studenten in een les heeft een filmkijkend persoon dat ook nodig: pauzemomenten om een verhaal/boodschap te kunnen verwerken.

'Fidelio' is van 9 tot 15 november te zien tijdens de Kunstenweek.