• Special Mention TIFF 2018
  • Best Canadian Short Vancouver 2018
  • Short of the Year 2018
  • + meer dan 125 internationale festivalselecties
  • + meer dan 65 internationale prijzen
08.02.2019 Jana Dejonghe

Na de korte documentaire ‘Paths’ maakt Jérémy Comte de overstap naar fictie, en dat gaat de Canadese regisseur goed af. In ‘Fauve’ brengt hij een beklemmend coming-of-ageverhaal over twee jongens die op brute manier worden geconfronteerd met de wrede kracht van Moeder Natuur.  De Oscargenomineerde kortfilm verhaalt over de onverwachte aard van het leven.

Comte vond inspiratie in een nachtmerrie die hij als kind vaak had. Hij gaf er destijds weinig aandacht aan, maar verwerkte die nu wel als het (simpele) plot van zijn kortfilm. ‘Fauve’ is vooral krachtig door de strakke beeldvoering, geslaagde sfeerschepping en de zeer bijzondere acteerprestaties.

Bijzondere acteerprestaties in een wreed gevecht met Moeder Natuur.

In het eerste deel reflecteert de cinematografie van cameraman Olivier Gossot vooral de speelsheid van de twee jongens; terwijl ze dollen in een treinstel heeft Gossot ook veel aandacht voor de Canadese schoonheid van de natuur errond. Wanneer de arena zich verplaatst naar het uitgestrekte, grijze landschap van een verlaten mijn, maken de handheldbeelden plaats voor statische spanning.

Door een samenloop van subtiele elementen, wordt de sfeer van de film grimmiger. Vooral de twee jonge acteurs dragen daar sterk aan bij: enkele momenten grijpen stevig naar de keel. De grens tussen kind, tiener en volwassene wordt vaag en de jongens vertonen een hele reeks aan mentale leeftijden. Hoewel Comte eerst audities hield voor getrainde jonge acteurs, week hij na enige tijd uit naar scholen, op zoek naar ‘ruwere’ vertolkingen. Die vond hij uiteindelijk bij Felix Grenier en Alexandre Perreault.

Op zestien minuten zien we een jonge acteur een indrukwekkende evolutie vertolken binnen een plot die weinig mogelijkheid biedt tot afleiding. Samen met de beeldvoering en een symbolische knipoog zorgt dat ervoor dat de film niet in zijn blootje komt te staan.

Nog voor hij deze kortfilm afwerkte, was Comte al bezig met zijn eerste langspeelfilm die hij samen met de Ghanese filmmaker Will Niava maakt. Het wordt opnieuw een coming-of-ageverhaal, ditmaal over twee groepen jongeren: één uit Ghana en één uit Quebec. Ondertussen huppelt ‘Fauve' rustig verder doorheen de nominaties en awards, met als kers op de taart de selectie door Barry Jenkins voor Telluride Film Festival in 2018 en een Oscarnominatie in 2019.

3