• Internationaal Kortfilmfestival Leuven 2015
  • Film Fest Gent 2015
  • BFI London Film Festival
  • Montreal World Film Festival
  • Brussels Short Film Festival 2016
25.11.2015 Jan Sulmont

Na 'Kaïn' (nominatie Gouden Beer 2009) en 'The Fall' zet Kristof Hoornaert met het vormelijk indrukwekkende 'Empire' een stevig slotpunt aan zijn kortfilmtrilogie over de wreedheid van de menselijke beschaving.

In het video interview met Kortfilm.be spreekt de regisseur over hoe je het publiek beter niet manipuleert. Zo kan dat de schermactie volgen vanop afstand en werkelijk reflecteren op wat er gebeurt. Wat niet wordt gezegd vul je als kijker zelf in. Mooi voorbeeld is Michael Hanekes intrigerende 'Code Inconnu'. Zonder daar in het verhaal veel woorden aan vuil te maken, laat hij zijn kijker nadenken over ingewikkelde, abstracte onderwerpen. Wel krijg je als kijker tenminste elementen, thema’s aangereikt. In 'Empire' zijn zelfs die er niet.

Als een modern day Jeanne Dielman staat Ina Geerts met de rug naar de kijker te strijken. Een Radio 1-gesprekje vol platitudes over sushi, telefoontjes over de obligate strandvakantie, de blèrende televisie waar haar zoontje naar kijkt: de monotonie van haar bestaan schreeuwt uit het scherm. Tot klasbak Kris Cuppens het kader in sjokt en aan die situatie een einde maakt.

Deze stilistische oefening bezweert en bewijst heel goed te hebben gekeken naar hoger genoemde iconen van de filmkunst. Al voeg je met een korte film natuurlijk maar weinig toe aan deze specifieke stijl. Twee sterke acteurs pakken je met hun pure présence wel degelijk in, maar met zo weinig aanknopingspunten moet je hun denkwereld wel heel persoonlijk invullen. Vergelijk met Maaike Neuvilles schitterende 'Sonnet 81', waar het vormelijk experiment niet in de weg staat van inzoomen op het geestesleven van haar protagonisten.

'Empire' frustreert de kijker dus op meerdere vlakken, misschien ook wel net waar de grote voorbeelden van de regisseur naartoe wilden. Het wordt uitkijken naar 'Ressurection', Hoornaerts eerste langspeler voor Fobic Films. Kortfilm.be zit zeker in de zaal.

2