De dag die wit was

Wannes Vanspauwen 2021 België 15 '
Verschillende mensen zijn in een opstopping op een mistige autosnelweg aan het wachten op opklaring, de mist blijft duren en wordt een mantel van onzekerheid.

Awards & selecties

  • Speciale Vermelding van de Jury Film Fest Gent 2021
  • Kortfilmfestival Leuven 2021
19.10.2021 Jan Sulmont

Wanhopig toeterende wagens staan stil in de file, hun mistlampen staan aan. Hun bestuurders beginnen te vitten op passagiers, anderen stappen uit en zoeken contact met lotgenoten. De nevel trekt maar niet op. “Tijd en ruimte worden troebel”, vertelt Vanspauwen in zijn video-interview met Kortfilm.be. “'De dag die wit was' is eigenlijk een mix van Fellini en het surrealistische van Roy Andersson. Voor mij is het een soort absurdistisch werk”. Alleszins verdwalen tussen de holderdebolder geparkeerde auto’s ook wat varkens. Later ontwaren we ook nog paspoppen tussen de smog. Beide beelden beklijven.

De cast van vlotjes veertien acteurs, kinderen inbegrepen, zit vooral vol onbekende karakterkoppen. Met uitzondering misschien van Kirsten Pieters, Lukas De Wolf en Stefan Perceval, al lijken ook hun flarden dialoog, dansmoves en ruzies soms in de mist op te lossen. De verschillende vignettes geven een inkijk in een tussentijd en -plek, ergens tussen vertrekpunt en uitgesteld doel. “Hoe laat is het?” “Hoe lang nog?”: terwijl de tijd tikt, creëert de mist iets achronisch en kleuren ronkende motoren en occassionele claxons een voorts verstild niemandsland.

Zorgt die mist voor een fragmenterende flou artistique die de focus wegneemt van al wat daarbinnen gebeurt? Kan best zijn, maar het geheel werkt hier wonderwel, met dank aan de spaarse maar puntgave dialogen. Een nerveuze camera baant zich een weg door de troebele lucht, wat de tableaus ook minder statisch maakt dan het opzet doet verwachten.

Director of photography Mathee Van Holderbeke ('Nest') doet een Gents belletje rinkelen en is niet de enige opvallende naam in de crew: acteur Spencer Bogaert was gaffer ofwel chef belichting. Een rol die Wannes Vanspauwen dan weer zelf invulde op de set van Sven Spurs opgemerkte 'Eden'. Het KASK zendt zijn zonen uit. Opvallend hoe velen van hen een hang hebben naar artistieke kleurenfilters over het kader. Wannes Vanspauwen vult het scherm dan weer met magistrale mist.

Bekijk hier ons interview met Wannes Vanspauwen.