Dans le silence d'une mer abyssale

Juliette Klinke 2020 België 20 '
Een reis tussen heden en verleden, over vrouwelijke filmpioniers van vroeger en nu.

• Brussels Short Film Festival 2021

31.08.2021 Sarah Skoric

Lois Weber. Dorothy Arzner. Frances Marion. Fatima Begun. Maria P. Williams. Lotte Reiniger. Doen deze namen bij jou geen belletje rinkelen? Niet gek, want dat doen ze bij weinigen, ook niet bij filmmaker Juliette Klinke in haar research voor de korte experimentele documentaire 'Dans le silence d’une mer abyssale'.

Nochtans zijn al deze vrouwen pioniers van het filmmaken, waarin sommigen meer dan driehonderd scenario's schreven (Frances Marion), zich als eersten inzetten om de representatie van Afro-Amerikanen in films te verbeteren (Maria P. Williams), de micro-perche uitvonden (Dorothy Arzner) of zowat duizend films produceerden of regisseerden (Alice Guy Blanche). Toch is hun naam zelden te vinden in de annalen van de filmgeschiedenis. Terwijl de cursussen zich blijven focussen op de canon van films als 'Birth of a Nation' (racistisch), 'Un Chien Andalou' (dat erg veel gelijkenissen vertoont met de eerste surrealistische film, geregisseerd door Germaine Dulac) of Charlie Chaplin (wiens persona werd gecreëerd door mentor en queen of comedy van de stille film Mabel Normand). En haalden de Disney-films toevallig hun inspiratie in de eerste bewaarde lange animatiefilms van Lotte Reiniger ('Die Abenteuer des Prinzen Achmed', 1926)? Het zou ons niet verbazen.

Wie bepaalt wat de (film-) geschiedenis ingaat? Juliette Klinke reflecteert, bekritiseert, filosofeert en duidt.

Hoe komt het, zo vraagt Klinke zich af, dat ze amper iets over deze vrouwelijke filmmakers terugvindt? Wie bepaalt wat de (film-) geschiedenis ingaat? Klinke reflecteert, bekritiseert, filosofeert en duidt. Op de geluidsband dan, want qua beeld is 'Dans le silence d’une mer abyssale' uitgepuurd: een experimentele montage van filmfragmenten, allemaal afkomstig van films geregisseerd door vrouwen tussen 1896 en 1940.

Heel confronterend is die lijst van namen trouwens. Of vooral: hoe weinig ervan gekend en doorgegeven worden. En triest ook. Tijd om de filmgeschiedenis, zoals die nu te boek gaat, te herschrijven. Klinke start daar alvast mee en deze kortfilm is bij aanvang wat stroef, met al vaak gehoorde statements: de meerderheid van de films die Klinke kent werden gemaakt door witte mannen, amper één vrouw won tot op heden een Gouden Palm won op Cannes (Jane Campion, al won sinds de release van deze film met Julia Ducournau ondertussen een tweede vrouw), de filmindustrie wordt overheerst door mannen. Het wordt pas echt interessant als Klinke dit ook staaft met voorbeelden, zoals wanneer ze klassieker Georges Meliès’ 'Le Voyage dans la Lune’ (1902) tegenover de eigenlijk eerste narratieve fictiefilm in de geschiedenis van de film zet. Die is, je raadt het, door een vrouw gemaakt ('La Fée aux Choux' van Alice Guy, 1896).

'Dans le silence d’une mer abyssale' is zowel een persoonlijke reflectie van Klinke (ook over de evolutie in haar research) als een enthousiasmerende opsomming van vrouwelijke pioniers. De experimentele kortfilm heeft het soort beelden die ruimte laten om de audio (wat Kinke zegt) helemaal te volgen. Dat smaakt naar meer. Is een vervolg mogelijk, misschien in de vorm van een lange documentaire waarin dieper wordt ingegaan op het verhaal, de loopbaan en de struggles van deze baanbrekende filmmakers? We hopen het alleszins.