Da Yie

Anthony Nti 2019 België 20 '
In Ghana krijgt een buitenlander een opdracht om kinderen te ronselen voor een risicovolle baan. Hij vindt Prince en Mathilda, twee levendige kinderen...

• Publieksprijs Film Fest Gent 2019
  • Derde Plaats CILECT
14.10.2019 Jan Sulmont

De naambekendheid van Anthony Nti kende in 2016 een enorme boost. De Antwerpenaar met Ghanese roots had dan eerder wel al prijzen gewonnen met zijn filmwerk en maakte ook al hippe videoclips. Maar bachelorfilm ‘Boi’ ging pas echt over alle tongen. De Vlaamse (kort-)filmfestivals reikten terecht zowat al hun prijzen aan hem uit, Nti won als niet eens afgestudeerde RITCS-student nog nipt geen Ensor.

Zo’n geslaagd project evenaren is natuurlijk geen makkie. Het jonge talent legde dan ook niet al zijn eieren in één mandje maar bleef (urban) bands voorzien van visuals. Ondertussen werd hij ook één van de regisseurs van de komende jongerenreeks ‘Hoodie’, een coproductie van Ketnet en Hotel Hungaria waarin een 16-jarige zijn parkourtalent gebruikt om misdaad in Brussel te bestrijden. En dan ook nog eens een masterfilm afwerken! Die ging Nti al in 2017 draaien in Ghana, met een crew waar vaste creatieve partner Chingiz Karibekov en ook Nti’s vader –als fikser en producer- deel van uitmaakten.

Da Yie’ was pas af in het najaar van 2019, maar haalde meteen brons op het wereldwijde concours CILECT – de internationale associatie van film- en tv-scholen – en werd ook geselecteerd door het Film Fest Gent 2019. De film wist daar voor een bomvolle zaal meteen de publieksprijs mee te kapen in de competitie voor Vlaamse studenten kortfilms.

Sterke start dus voor dit van donkere beelden druipende relaas rond twee Ghanese kinderen, die hun real-life prachtnamen Prince en Matilda meenemen naar het scherm. Matilda houdt van voetbal en van rap battles, al krijgen we daar maar een flard van te zien. Prince is meer voorzichtig en teruggetrokken dan zijn hartsvriendinnetje.

Die scepsis blijkt geen foute houding als Bohag, een volwassen oudere vreemdeling hen op sleeptouw neemt. Ze trekken naar de prachtige kusten van Ghana, wat een mini-'Moonlight'-referentie oplevert. Ze eten lekker en kijken voetbal, maar eindigen op een plek waar de jonge kinderen allerminst thuishoren. Helaas worden die verhaallijnen soms frustrerend snel afgehaspeld, vele draadjes hangen nogal los. Hoe zit Princes familiesituatie in elkaar, of die van Matilda? Hoe loopt het met Bohag af? En wat was die nu helemaal van plan?

Toch is Nti's nieuwste best een must-see. De fotografie van cameraman Pieter-Jan Claessens is soms fenomenaal. De kikvors-startbeelden van fladderend wegvluchtende kippen bijvoorbeeld, of de vogelperspectief eindbeelden van schitterend zingende locals. Dubbel spijtig dat beide beelden weinig lijken te maken hebben met onderliggende thema’s of een overkoepelend verhaal.

'Da Yie' biedt dus wat weinig samenhang maar wel enorm veel sfeer – ook met dank aan de subtiel gebruikte, opvallend sterke soundtrack van Maxim Hellincks en Milco Geryl. Benieuwd welk project het team-Nti ons een volgende keer voorschotelt.

2