The curiosity of Edward Pratt

Thomas Sandler 2019 België 12 '
Zoals vele avonturiers droomde Edward Pratt ervan om een rondreis te maken om de wereld, maar dan wel op zijn manier: op een éénwieler. Een verkenning van de achterliggende motivatie achter zo’n avontuurlijke droom.

• Kortfilmfestival Leuven 2020

04.12.2020 Jannes Callens

Filmmaker en cinematograaf Thomas Sandler is geboren en getogen in Leuven maar studeerde af aan de Britse University of York. ‘The curiosity of Edward Pratt’ is zijn vuurdoop in het bad der non-fictie, gewijd aan de megalomane onderneming van een jonge Britse avonturier die het op 19-jarige leeftijd in z’n bol kreeg om op een eenwieler de wereld rond te reizen.

De film heeft een duidelijke vraagstelling: Wat is de drijfveer van Edward Pratt? Waarom reist deze kerel de wereld rond op een eenwieler? Het buitenissige van de wereldreis wordt al bij aanvang kracht bijgezet. Een verdwaalde kameel kijkt verbaasd in de camera wanneer hij Pratt op z’n fiets ziet voorbijrazen in de Kazachse steppe. Op zich vertelt zo’n beeld voldoende, maar Sandler houdt van ondubbelzinnige duidelijkheid. De verbetenheid waarmee hij een antwoord zoekt op z’n onderzoeksvraag verklaart deels het gebruik van een overbodige voice-over. Alsof dat nog niet genoeg was, schotelt hij de kijker ook nog een woordenboekverklaring voor. Het lexicon is aangevuld, en Sandler neemt ons mee op een reis vol illustratieve beelden en knullige graphics die veel weg hebben van een TED-talk.

Sandler neemt ons mee op een wereldreis vol illustratieve beelden en knullige graphics die veel weg hebben van een TED-talk.

De overvloedige feitelijke informatiestroom doet bijna vergeten dat we op zoek zijn naar de psyche van de avonturier. Sandler gaat ten rade bij de mama en zus die in jogging-outfit nog net de tijd vonden om in hun sofa anekdotes boven te halen over hun ondernemend gezinslid. Ook de papa van Ed wist al heel vroeg dat zijn telg een “speciale jongen” was. De nostalgische anekdotiek van hun relaas doet verlangen naar wezenlijke scènes waarin de illustratie plaatsmaakt voor de kracht van suggestie. Zo’n verlangen wordt helaas nooit ingelost. Sandler grijpt steevast terug naar extreem banale talking heads, een lijzige voice-over stem en slechte graphics. De beelden die Ed zelf filmde tijdens z'n onderneming zijn sporadisch een verademing, maar de bescheiden lengte ervan in dit uiteindelijke portret wekt argwaan op.

Edward Pratt is een markante jongeman, dat staat buiten kijf. De avonturier slaagde erin om tijdens zijn reisje rond de wereld maar liefst 370 000 dollar te verzamelen voor de liefdadigheidsinstelling School In A Bag, en zorgde er zo voor dat om en bij de 15 000 kinderen toegang kregen tot broodnodige leermiddelen. Maar ook deze exceptionele globetrotter kan de hamvraag naar zijn eigen persoonlijke motivatie niet beantwoorden.

Dit bijzonder straffe verhaal snakt naar een fundamentele scenische uitwerking. Edward Pratt zelf geeft op een bepaald moment toe dat hij niet wist wat hij met de beelden van z’n wereldreis zou doen. Jammer genoeg lijkt Sandler diezelfde twijfel toebedeeld. De scenische armoede is tergend en is ook onder het mom van lichtvoetige komedie geen excuus. Haast alles in deze film wordt via tekst verteld, wat getoond wordt is illustratief en vluchtig. De hamvraag is niet langer wat Pratt bezielde om deze tour de force te ondernemen, maar of dit verhaal wel gediend is met deze inspiratieloze uitwerking.

0