Complices

Mathieu Mortelmans 2016 België 30 '
Een rechter moet een moeilijke beslissing nemen wanneer zijn 19-jarige zoon onder invloed een dodelijk vluchtmisdrijf pleegt. Om zijn zoon te beschermen, dekt hij alle bewijs tegen hem toe, maar wanneer meer details over het ongeluk naar boven komen, slaat de twijfel toe.

• Internationaal Kortfilmfestival Leuven 2016

08.12.2016 Jeroen Van Rossem

Regisseur Matthieu Mortelmans werd in Antwerpen geboren, maar studeerde wel aan het Institut des Arts de Diffusion in Louvain-la-Neuve. Doorgaans krijgen Waalse films een plekje binnen de Europese Competitie op het Internationaal Kortfilmfestival Leuven. Niet zo deze keer: de Antwerpse Mortelmans mag gewoon aanschuiven binnen de Vlaamse Competitie.

Mortelmans' vorige kortfilm 'Chambre Double' legde een erg succesvol festivalparcours af. Hij won onder meer de Meliès d’Argent op het BIFFF 2013 & maar liefst vijf (!) prijzen op het Los Angeles Cinema Festival of Hollywood. Sindsdien zit zijn carrière stevig in de lift: hij regisseerde afleveringen voor TV-reeksen zoals 'De Kroongetuigen', 'De Bunker', 'Vermist' en draait momenteel het groots opgezette 'Gent-West'. Ondertussen draaide hij ook nog een nieuwe kortfilm.

Mortelmans tracht dit keer een interessant moreel vraagstuk aan te kaarten: mag iemand koste wat kost zijn familie beschermen? In 'Complices' probeert een vader zijn zoon te behoeden van een arrestatie nadat die een dodelijk vluchtmisdrijf heeft gepleegd. Tijdens het verdoezelen van de bewijslast stijgen de spanning en de twijfels tussen beide. Wat het geheel nog sappiger maakt, is dat de goede man zélf rechter is.

Thema’s als schuld, boete en misdaad vormden ook al de basis van Mortelmans vorige kortfilm en komen hier opnieuw aan bod. Vooral interessant is hoe de vader zijn morele principes als rechter probeert te verzoenen met de gespannen huissfeer, wat voor heel wat interne en externe conflicten zorgt. Helemaal spannend wordt het wanneer blijkt dat de loyaliteiten van zijn zoon niet zozeer bij de familie liggen.

'Complices' is een meeslepende en spannende film geworden. Mortelmans toont zich opnieuw een gegadigd regisseur: met een donkere beeldvoering en een somber kleurenpallet brengt hij dit  duistere en tragische verhaal passend in beeld. Als kers op de taart is er ook nog een geweldige soundtrack van Ozark Henry.

Al knaagt bij ons wel de vraag: betreft het hier geen verhaal voor een langspeelfilm? 'Complices' sleept een klein beetje aan; Mortelmans neemt hier en daar te graag zijn tijd. We zijn benieuwd wat het volgende opstapje wordt voor Mortelmans. Een langspeelfilm lonkt.

2