Cocon

Sarah Lederman 2017 België 7 '
Een verkenning en visualisatie van zowel de nostalgisch kinderlijke fascinatie als het complete gevoel van leegte dat ermee gepaard gaat.

• Filmfestival Oostende 2018
10.09.2018 Carmen van Cauwenbergh

In ‘Cocon’, haar afstudeerfilm aan het RITCS, verbeeldt Sarah Lederman twee heel tegenstrijdige gevoelswerelden. Enerzijds krijgen we een man te zien die leegte uitstraalt en als verdoofd volkomen op automatische piloot handelt. In schril contrast hiermee staat de zorgeloze wereld van twee kinderen die zich verliezen in hun spel.

Visueel weet Sarah haar film overtuigend neer te zetten. De esthetische beelden worden mooi gekadreerd in een uitgekiende setting. Licht en kleur creëren een sferisch gehaal. Inhoudelijk blijven we helaas een beetje op onze honger zitten. Het is niet geheel duidelijk waar ze naartoe wil, waardoor ‘Cocon’ aanvoelt als een twijfelende spreidstand tussen verhalend en abstract.

Door een grote focus op de vormentaal probeert Lederman beide werelden met elkaar te verbinden: de bellen die de kinderen blazen, de melk die oplost in de thee, de bubbels van de smeltende bruistablet. Ook de muziek bevestigt dit: het nummer ‘Senza Un Perché’ keert in beide werelden (verleden en heden?) terug. Hoewel de vertaling van dit nummer “zonder een reden” betekent, leidt de dreigende soundscape het magere verhaal toch naar een dramatisch einde.

Een twijfelende spreidstand tussen verhalend en abstract.

Te veel dreiging voor een film die niet verhalend wil zijn. Ook visueel lijkt er elk moment iets staan te gebeuren; het is moeilijk om enkel een man te zien mijmeren over de “onbezonnenheid van een jeugd die verdwijnt bij het ouder worden”. Abstract is het dus allemaal wel: buiten enkele filmische verbindingspunten, krijgen we al kijker weinig aangereikt om een verhaal te construeren. De man zou ook een kind verloren kunnen hebben en daardoor ook de zin in het leven.

Lederman maakt uiteindelijk te weinig duidelijke keuzes, waardoor we vertwijfeld achterblijven. Gelukkig maakt de film visueel wat goed.

1