Claude M.

Dorothée Van Den Berghe 2021 België 12 '
Claude M., een alleenstaande moeder, zit een gevangenisstraf uit. Ze heeft geen andere keuze dan haar zoon Iwan achter te laten bij haar jongere zus Neda. Jaloezie steekt de kop op, want Neda kan zich duidelijk beter en beter vinden in de moederrol.

22.01.2021 Youness Iken

Claude en Neda zijn zussen. De een zit in de gevangenis, de ander is de nieuwe voogd van Claude's zoon, sinds ze in het cachot zit. Niet alleen Kaat Beels, die ‘Nadja’ uit de kortfilmserie ‘Lockdown' regisseert, maar ook Dorothée Van den Berghe realiseerde al eerder projecten met Sara De Roo. Om De Roo van stijlvolle premier van België in de serie ‘Black-out’ naar noodlottige gevangene te zien gaan, vraagt een kleine mentale aanpassing. Maar gelukkig kent haar spel wel een upgrade. De Roo en Gholamalizad lijken in deze episode van de 'Lockdown'-reeks op het eerste gezicht niet echt samen te passen. De acteerprestaties maken die gedachte gelukkig meer dan ongedaan.

Het moet gezegd: Sachli Gholamalizad is een bom van een actrice. Met appelblauwzeegroene ogen kijkt ze haar zus tegelijk sarcastisch en wraakzuchtig aan. Claude biedt een kalmere, beheerste tegenpool waar Neda met het volste plezier heftig op weet terug te reageren. Het meest betoverende om te zien is hoe Neda de limieten van haar zus continu uitdaagt en het gevangenisglas amper als barrière ziet door er haast rond te spelen.

Het lijkt wel alsof je naar een Griekse tragedie kijkt: twee rivaliserende vrouwen, vechtend over de voogdij van een kind. De krachtbalans die de twee onderhouden is onophoudelijk veranderlijk met uppercut-verwijten en subtielere punches galore. Zoals de subtiele toevoeging van het initiaal ‘M.’ in de titel – ontmenselijkend haast. Claude zit bijna continu in de verdedigingsmodus tot aan het laatste gebekvecht over Iwans lange reis naar godbetert Jordanië, waar zij niets van afweet. Wanneer in de laatste seconden van het schouwspel Iwan nog rap voor haar voeten wordt gegooid via een FaceTimegesprek, wordt de verhouding tussen de twee zussen ineens compleet irrelevant en bindt Claude in. “Jordanië! Fantastisch!”

Tien minuten gehakketak ruilt Claude in voor tien seconden compromis. Van den Berghe legt op dat cruciale moment de film héérlijk stil. Claude zegt misschien meer dan ze wil. Ze wint het echte duel met haar zus niet en start een façadespel met haar zoon. Verliest ze zo nog meer de controle of herwint ze Iwans vertrouwen? Een prachtig einde. De Roo, die wat kritiek moest slikken voor haar hoofdrol in 'Black-out', en Gholamalizad, die vooral binnen het theater actief is, zien we zeer graag zo snel mogelijk terug op onze televisie.

'Lockdown' is een reeks van twaalf op zichzelf staande kortverhalen, geregisseerd door dertien verschillende Vlaamse regisseurs. Elke regisseur kreeg één draaidag, op één locatie. Een productie van De Wereldvrede, Lecter Scripted Media & Eén. Met de steun van het Vlaams Audiovisueel Fonds & Tax Shelter. Naar een idee van Gilles Coulier en Maarten Moerkerke. Bekijk alle kortfilms via VRTNU.

3