• Persprijs (Brussels Short Film Festival)
  • Beste Kortfilm - Kinderjury (JEF)
  • Juryprijs (JEF)
  • Publieksprijs (Animakom)
  • SXSW
20.02.2017 Niels Putman

Gelukkig landt een kat altijd op haar pootjes. Goed voor het beestje, maar ook voor het hoofdpersonage Catherine in de gelijknamige kortfilm van Britt Raes. Het meisje verslijt namelijk huisdier na huisdier; geen enkele overleeft haar kinderlijke enthousiasme. Tot Kitty, een kitten, tegen haar been komt schuren. Liefde op het eerste gezicht.

Britt Raes ('Homemade', '12 Mintues About Peace') vertelt dit ultieme 'crazy catlady'-verhaaltje met een heerlijk gevoel voor humor. De hele film is even geestig als de woordspeling in de titel.

Monochrome vlakken, wonderschone (piano)klanken van Pieter -Marble Sounds- Van Dessel & een stel steengoede stemacteurs: meer heeft de animatrice niet nodig. Alles zit namelijk al lekker aan de basis. De regisseuse heeft een superleuk scenario neergepend; ééntje dat rolt, verrast, doet lachen, ontroerd & af en toe stout durft te zijn. Honderd procent Kitty.

Crazy catlady-parabel vol gniffelhumor.

Pas op, Raes is dan wel gul met haar (zelfverklaarde) gniffelhumor, maar katten zijn wispelturige beestjes en dat is haar film ook. Op het einde van de rit zou je bijna vergeten dat het hoofdpersonage soms door een moeilijke periode gaat, door Raes steeds krachtig vormgegeven en doeltreffend verteld. Ze raakt kort thema's als pesten en depressie aan, dik in de verf gezet door kleur en geluid. Al goed dat Catherine steeds thuis kan komen bij haar spinnende evenbeeld; het beestje zorgt voor een warme kattencocon, bijna negen levens lang.

Een lach en een traan dus in deze bijzonder schattige kattenparabel die zelfs de meest vastgeroeste hondenliefhebber in dubio achterlaat.

'Catherine' (gemaakt met steun van het Vlaams Audiovisueel Fonds) ging in première tijdens Film Fest Gent en stootte later door van het ene naar het andere festival, langs onder meer het Internationaal Kortfilmfestival Leuven, onze Kortfilm.be-avond, het Brusselse Anima, het Sloveense Animateka en zelfs tot het grote SXSW-festival in Texas. De film won bovendien de Prijs van de Schooljury op Filem’on International Film Festival in Brussel en een Publieksprijs op het International Animation Film Festival in Gdansk.

3