• Filmfestival Oostende 2011
  • Nederlands Film Festival 2012
  • Beste Studentenkortfilm Film Fest Gent 2011
  • VAF Wildcard Fictie 2011
  • Publieksprijs Internationaal Kortfilmfestival Leuven 2011
10.10.2011 Annabel Debaenst

Adil El Arbi & Bilall Fallah kaarten in de kortfilm 'Broeders' het eeuwenoude paradigma tussen goed en kwaad aan. Het verhaal brengt twee jongemannen in beeld. Karim, een serieuze doch zachtaardige jongeling die zich ontfermt over het lot van de kinderen in zijn ‘moeilijke’ (allochtone) buurt. Zijn schijnbaar gewetensloze antagonist, Nassim, maakt daarentegen de buurt onveilig door meisjes aan de lopende band te versieren, drugs vrijelijk te dealen en rond te schuren in een chique Mercedes.

Hoe de jongemannen, oorspronkelijk karikaturaal weergegeven, daar elk op hun manier mee omgaan is een direct conflict tussen goed en kwaad. De broze grens in deze tweespalt wordt van abstractie onttrokken en op een maatschappelijke manier gerelativeerd. Het effect hiervan slaat onze vooroordelen tot moes.

De jonge regisseurs van deze kortfilm brengen aan de hand van eenvoudige maar duidelijke beeldtaal een actueel probleem die crosscultureel aanzet tot nadenken. Het is verbijsterend hoe ze erin slagen om een conflict dat triviaal aanvangt tot een danige plot te laten ontwikkelen. Religieus-getinte, eeuwenoude vraagstukken als wraak, vergeving en genade krijgen een gezicht. Het mistige onderscheid tussen goed en kwaad, en het zwart-wit-denken worden meedogenloos doorprikt. Misschien gaan ze iets té eenvoudig te werk maar dat doet niets af aan de kracht van de film.

Ook voor de Vlaamse of Belgische gemeenschap is deze kortfilm een rake zet. Beide personages beantwoorden aan de clichébeelden die wij hebben van allochtone moslimjongeren. Ofwel laten ze volgens ons hun geloof volledig varen en worden ze vandaaltjes ofwel zijn ze toegewijd en tevens extremistisch. Met deze film worden wij op onze plaats gezet zonder te hoeven luisteren naar een belerend stemmetje.

3