• Shortscreen 2019
  • Special Mention Ljubljana International Film Festival 2018
  • Grand Jury Prize ECU European Independent Film Festival 2018
  • Atlanta Film Festival 2018
  • Slovene Film Festival 2017
16.02.2019 Sarah Skoric

Fatalistische en dystopische toekomstbeelden zijn zo ingeburgerd dat ze haast normaal lijken. De oorzaken daarvan (klimaat, corruptie, autoritaire heersers etc.) gaan we hier niet bespreken, maar wel een gevolg, in de vorm van interessante expressiewerken - en in dit geval een interessante kortfilm.

De twaalf minuten durende korte animatiefilm ‘The Box’ van Sloveens filmmaker Dusan Kastelic sluit qua grondidee mooi aan in het rijtje van series zoals ‘The Handmaid’s Tale’ (het uniforme) of ‘Black Mirror’ (de controle) – een donkere, onderdrukte samenleving waar mensen het vrije spreken wordt onttrokken. Een van bovenaf gestuurde maatschappij dus, net zoals grondleggers George Orwell en Aldous Huxley dat ook optekenden in respectievelijk ‘1984’ en ‘Brave New World’.

In ‘The Box’ wordt dat idee in een lichtelijk morbide, koelblauwe vlezige animatie gegoten, en zien we geen mensen zoals we die kennen, maar wel een soort van klonen van klonen van iets wat ooit menselijk was maar nu vooral lijkt op boom-centauren. Ze zitten geankerd in de grond, en als in een kweekkas opgesloten - hun dagen slijtend al ademend. Tot er plots een nieuwkomer komt, die niet doet wat hoort maar freewheelt. Ook dat niet zonder aan de controle van een van bovenuit afvlakkend (letterlijk en figuurlijk) orgaan te ontsnappen.

Interessant concept, met extreme precisie voor beeld en muziek/soundscape. Al had de film nog net iets meer “out of the box” mogen denken. De animatiestijl is afgewerkt, leunt lichtjes aan tegen de wansmakelijke animatie van Chris Cunningham (bv. De clip voor Aphex Twin’s 'Rubber Johhny'), maar dan ook weer niet gortig genoeg om daaraan te wedijveren. Intussen goed voor heel wat internationale filmprijzen, maar had gerust nog iets meer in the face en harder mogen zijn.

2