Binge Loving

Thomas Deknop 2021 België 22 '
Een Brusselse privédetective krijgt van een cliënt de opdracht haar man te volgen omdat ze vermoedt dat hij een minnares heeft in de hoofdstad. Wanneer ze zichzelf onverwachts in het onderzoek dwingt, wordt de rechercheur uit zijn comfortzone gehaald.

• Brussels Short Film Festival 2021

30.08.2021 Jan Sulmont

Een mollige, zwarte, zwijgzame man bestelt bergen voedsel. Hij blijkt een privédetective, die volop vreet tijdens het schaduwen van wie hij volgt. “Je suis relativement discret. Etre là sans être vu, c’est mon talent”, klinkt het. Opdrachtgeefster Kathleen laat hem haar man volgen, met diens vermeende maîtresse. Uiteindelijk brengt ze meer tijd door met de detective dan met haar echtgenoot. Het klikt op de één of andere manier tussen de twee. Beiden zijn dan ook hongerig als wolven, maar niet altijd naar hetzelfde.

Langzame, kurkdroog komische scènes met aandoenlijke en ultiem ontroerende personages: Aki Kaurismäki lust hier ongetwijfeld pap van.

De chemie tussen de twee personages is voelbaar door het sterke spel van debutant David Mutamba en van Sofie Decleir. Wat een opmerkelijke actrice toch. De veterane van kortfilms op niveau (‘Mia’, ‘Stephanie’, ‘Holiday’) weet ons hier opnieuw te verrassen. De zwarte haren en rode lipstick van haar personage zijn een pantser voor geheimen en verlangens die onherroepelijk aan de oppervlakte komen tegen het einde van de film. Wat geldt voor de prestatie van de protagonisten — herkenbaar en tegelijk compleet verrassend — geldt ook voor de hele prent. Die lijkt te starten met genreconventies (film noir!) en mainstream metaforen maar de vertelling neemt daarna een onverwachte wending, zowel qua stijl als qua verhaal.

Shout out bijvoorbeeld naar de vele statisch de lens in kijkende randpersonages. Zij komen allemaal uit de zogenaamde hospitality industry — nachtwinkeleigenaars, hotelbediendes en andere voedselverstrekkers. Zij maken deel uit van langzame, kurkdroog komische scènes met aandoenlijke en ultiem ontroerende personages. Aki Kaurismäki lust hier ongetwijfeld pap van, al is de filmische wereld van Deknop en director of photography Johathan Wannyn (‘Sweet Dumplings’, ‘Get Ripped’) heel wat minder grauw dan die van de Finse grootmeester. Mooi uitgelichte koppen staan voorop, met op de achtergrond de nachtelijke grootstad, haar (snack)bars en haar hotelkamers. De sfeervolle jazzmuziek en het Franse chanson op de soundtrack complementeren die sfeer perfect.

De afwikkeling zet wat vooraf ging in een ander perspectief. Dat geeft meteen goesting om de film nog een keertje te kijken. In die zin is ‘Binge Loving’ zelf best binge worthy. Om het met Michelin te zeggen: vaut le détour!