The Animator and the Imp

Bram Van Gerrewey 2015 België 5 '
Tot zijn grote frustratie komen de creaties van een jonge, beginnende animator maar niet tot leven op het computerscherm. Wanneer hij uiteindelijk uitgeput op bed neervalt gebeurt waar veel mensen van dromen: een klein sprookjesachtig wezentje komt de boel redden.

• Internationaal Kortfilmfestival Leuven 2015

05.02.2016 Sofie Rycken

Dur dur d'être animateur. De afstudeerfilm van Bram Van Gerrewey gaat meta.

We ontmoeten een jonge animator die uren aan een stuk zwoegt op specifieke opdrachten - een botsende strandbal, een wandelend mannetje. Tot zijn grote frustratie komen zijn creaties maar niet tot leven op het computerscherm. Hij laat er zelfs zijn slaap voor, maar valt uiteindelijk uitgeput op bed neer. En dan gebeurt waar veel doodmoeë ouders van dromen: een klein sprookjesachtig wezentje komt de boel redden. In het holst van de nacht duikt er een elfje op dat wél de magic touch heeft. Het elfje rolt heen en weer over het keyboard, maakt sneeuwengeltjes op de toetsen en creëert pardoes perfecte animaties.

'The Animator and the Imp' is gebaseerd op een bestaand sprookje van de gebroeders Grimm 'De Elfjes en de Schoenmaker'. Ook in het originele sprookje zorgen de elfjes er voor dat het werk dat is blijven liggen 's nachts, snel wordt voltooid. En noch in het sprookje noch in de kortfilm blijft dat mooie liedje duren. Op een dag is het afgelopen met die kleine helpertjes..

De film is uitgewerkt in 3D. Niet evident, en voor een kersverse filmmaker heeft Van Gerrewey de techniek al ontzettend goed in de vingers. Ook indrukwekkend is hoe hij de emoties van zijn hoofdpersonages eenvoudig en zonder poespas weergeeft. Het verhaal werd naar ons gevoel iets te snel afgewerkt, terwijl de sfeerzetting in het begin heel rustig gebeurt. De empathie die je als kijker opbouwt en de intrigerende wendingen in het begin worden plots bedolven onder enkele snelle verhaalwendingen. Maar dat is een kwestie van timing en scenario, zaken die zeker nog rechtgezet kunnen worden in de toekomst.

De moraal van het verhaal lijkt wel: je moet zélf hard werken voor wat je wil. Van Gerrewey - die zelf de stem van het hoofdpersonage in sprak - is alvast goed bezig.

1