Alles voor de film

Lukas Buys 2014 België 19 '
Lize, een jonge actrice, pakt haar koffer. Ze herleest een scenario. Ze wordt opgehaald door iemand van de filmset, Olivier. Tijdens de lange rit wordt het duidelijk dat het tussen hun twee goed klikt.

• Internationaal Kortfilmfestival Leuven 2014
  • BIFFF 2015
07.06.2015 Annabel Debaenst

Lize zou over lijken gaan voor haar carrière als actrice en rijdt, terwijl ze dit ook luidop uitspreekt, de verkeerde film binnen. Ze wordt door haar mede-acteur Olivier opgesloten in een vakantiehuis waarvan de binnenwanden ingepakt zijn met plastiekfolie en ondergaat vijf gijzeldagen.

Zowel de dialogen als de 'folteringen' voelen een beetje onwennig en immatuur aan, hoewel acteur Steve Aernouts zijn uiterste best doet om een freak te zijn en daar soms grappig genoeg mee wegkomt. Samen met de acteurs zitten we opgesloten in een soort transparante cube. De actie reduceert zich tot het spel van en tussen de acteurs, tot een sketch op film gezet. Dit alles overgoten met een nogal vlakke, onpersoonlijke esthetiek.

Regisseur Lukas Buys laat met 'Alles voor de film' enkele kansen liggen; interessante thema's als voyeurisme, de blackbox, en het verschuiven van rollen smeken om meer uitwerking, maar blijven in de kou trappelen. De kortfilm twijfelt daardoor tussen gekunstelde studentenfilm en lowbudget thriller. Het studentikoze uit zich in de humor en het concept van de film: een onschuldig, knap meisje laat zich vangen en aan het einde van de film ontwaakt ze uit een 'nachtmerrie'. Details, zoals de teddybeer als symbool van onschuld, konden beter uitgewerkt worden.

De jonge humor, het gebrek aan esthetische verbeelding en de nogal voorspelbare afloop zorgen voor een eerder lauwe kortfilm.

1