Event

Stadssymfonieën

11/11/2018
Kortfilms die van de stad hun protagonist maken.
03.11.2018 Niels Putman

De jaren 1920 en 1930 markeren een hoogtepunt in de geschiedenis van de stadssymfonie, een experimenteel filmgenre dat de stad eerder als een hoofdpersonage naar voor schuift in plaats van decor.

Films als 'Manhatta' (1921), 'Berlin: Die Sinfonie der Grosstadt' (1927) en 'Man met de camera' (1929) worden voorts gekenmerkt door een hoge graad van abstractie die herinnert aan de avant-gardistische experimenten in de toenmalige schilderkunst en fotografie. Bovendien creëren deze stadssymfonieën een gefragmenteerd en een caleidoscopisch beeld van de industriële metropool en zijn hun beelden georganiseerd aan de hand van een ritmische en associatieve montage die muzikale structuren oproept.

Ter gelegenheid van de publicatie van het boek 'The City Symphony Phenomenon: Cinema, Art, and Urban Modernity between the Wars' (2018) van Steven Jacobs, Anthony Kinik en Eva Hielscher, worden de volgende stadssymfonieën getoond: 'De Steeg' (Jan Koelinga, 1932, 12’), 'Stramilano' (Corrado D’Errico, 1929, 15’), 'Impressionen vom alten Marseiller Hafen' (László Moholy-Nagy, 1929, 8’) en 'Visions de Lourdes' (Charles Dekeukeleire, 1932, 17’).

Het programma wordt ingeleid door Steven Jacobs en Eva Hielscher. Met live muzikale begeleiding van Johan Derycke.

De vertonging vangt aan om 20u30 in KASK Cinema.

Coverfoto © 'Stramilano' (Carrado D'Errico)
Tekst © KASK Cinema