Event

Best of Belgian Shorts

03/12/2018
De beste Belgische kortfilms van de afgelopen jaren, in aanwezigheid van enkele makers.
24.11.2018 Jannes Callens

Het RITCS en de Erasmushogeschool Brussel organiseren dit jaar voor de eerste maal de "EhB International Days”. Drie vroege en koude decemberdagen (3-5 december) worden volgestouwd met internationale lezingen, workshops en seminaries. De studenten van het RITCS hebben in samenwerking met Kortfilm.be een bijzonder boeiend avondvullend programma aan Belgische kortfilms samengesteld. De "crème de la crème" van het nationale kortfilmlandschap vindt op 3 december om 19u30 zijn weg naar Cinema RITCS.

We verdelen de avond in twee, tijdens de pauze houden we een Q&A met regisseurs Lukas Dhont, Laura Vandeywnckel & Lai Kin Chang.

We vangen aan met 'Sweet Dumplings' (12') van Lai Kin Chang. Daarin maken Yin en Lee dim sum. Doorheen die ritualistische handelingen krijgen hun gedachten de vrije loop. Ze denken aan hun overleden dochtertje en maken elkaar onuitgesproken verwijten. Ze zijn eeuwig veroordeeld, tot hun keuken en tot elkaar. 'Sweet Dumplings' is een grafische en cinematografische parel.

Op zoek naar de beste plek op aarde steken mensen de oceaan over. Hoewel hun paden kruisen, lijken ze elkaar nooit te ontmoeten. Met haar vijf minuten durende animatiefilm 'Het Paradijs' neemt Laura Vandewynckel de westerse toerist op de korrel. Haar film zet aan tot nadenken en is zowel vormelijk als inhoudelijk bijzonder sterk. De film werd in 2014 uitgenodigd voor de studentencompetitie in Cannes.

In 'De Weg van Alle Vlees' (26’) kampt Tibo met een ernstig probleem: verveling. Hij werkt als verpleger op de afdeling palliatieve zorgen, maar denkt de laatste tijd enkel nog aan geld. De vertolkingen in de winnaar van de publieks- en juryprijs van het Kortfilmfestival Leuven 2013 zijn meesterlijk: met een soort trage verzuchting, bijna vergroeid in de handelingen en lijven van de personages, bespelen zij elkaar en de camera. De film draagt een storyline in zich die doet denken aan films type 'The Bucket List' en recenter 'Intouchables', met aanvankelijk botsende karakters die zowat verplicht worden met elkaar op te trekken en dat verwonderlijk goed doen. Kom in Cinema RITCS ontdekken waarom de film in 2013 talloze binnenlandse prijzen wegkaapte.

Steven keert na enkele jaren terug in het leven van de jonge Oscar en zijn moeder Josephine. Dit is een hele aanpassing voor Oscar, en de twee zijn in een voortdurende dynamiek van aantrekken en afstoten. Dierlijk gedrag en rauwe emotie vormen de basis van hun verwarde relatie, benadrukt door een taalbarrière. Met zijn afstudeerfilm 'L’infini' (22') toonde de intussen befaamde 'Girl'-regisseur Lukas Dhont reeds wat voor een klasbak hij wel niet is. Intense close-ups en een uitvoerig expressieve beeldtaal zorgen ongetwijfeld voor een onvergetelijke ervaring.

Na de pauze gaan we verder met wollige Willy die terug keert naar de naturistenkolonie waar zijn moeder haar laatste adem uitblaast. Verward door herinneringen, naakte bewoners en andere vreemde indrukken loopt hij wat verloren en belandt in de wildernis die grenst aan het domein. Daar ontmoet hij een vreemd creatuur waarmee hij een band opbouwt die elke verbeelding overstijgt. Emma de Swaef en Marc James werkten maar liefst drie jaar lang aan hun harige animatiefilm 'Oh Willy...' (18') en dat is eraan te zien. Hun noeste arbeid resulteerde in een bijzonder creatief, origineel en verrassend meesterwerkje.

Het is tien jaar geleden dat Ellen, dochter van Lut en Jos, overleed. Ook nu vindt de jaarlijkse reünie plaats met Ellens vrienden. Elk van hen gaat op een aparte manier met het verlies om. Waar zit het verdriet nu? En waar is iemand, die tien jaar dood is? 'Sonnet 81' (22') is een subtiel en poëtisch portret over vergankelijkheid en de onsterfelijkheid van een geliefde. Maaike Neuville toont met deze ingetogen prent aan dat prachtige stiltes echt bestaan. Nergens wordt 'Sonnet 81' tranerig, nooit gaat het vervelen. Maar ook bij de vriendelijke conversaties blijven het gemis en de existentiële eenzaamheid tastbaar. Een bijzonder knappe prent die tot op heden geen gelijke kent.

De introverte Mompelaar leeft samen met zijn overbezorgde moeder. Wanneer hij het bos in trekt, ontdekt hij daar de plaats delict van enkele brute moorden. 'Mompelaar' (20') is met gemak één van de meest geschifte en geniale Vlaamse kortfilms ooit. Canon voor elke liefhebber van het genre.

De vertoning vangt aan om 19u30 in Cinema RITCS in Brussel. Meer info via het Facebook-evenement.

Coverfoto © 'L'Infini' (Lukas Dhont)