DVD

Selected Shorts #19

De 'beste Vlaamse kortfilms' van 2014.

Tags

05.01.2016 Sofie Rycken

De dvd-reeks Selected Shorts is een jaarlijks terugkerend feestje waarop de beste Vlaamse kortfilms in de kijker worden gezet. Samen goed voor een uitgebreid palmares aan (inter)nationale prijzen. Een opvallende rode draad: bijzonder sterke acteerprestaties van de jongsten onder ons. Films met humor, zeker, maar veel van de verhalen hebben ook behoorlijk donkere ondertonen. Moord, jaloezie en geweld zijn nooit ver weg. Een stevig menu, dus, om langzaam te degusteren.

In 'De Smet' van Wim Geudens en Thomas Baeten leren we drie dommige broers kennen die hun dagen samen doorbrengen in een hemeltergende monotonie. Wanneer één van hen dreigt zijn leven een leukere kant op te sturen, grijpen de andere twee meedogenloos in. De film won de HUMO-prijs én de Publieksprijs op het Kortfilmfestival van Leuven en werd ook bekroond op het Franse festival van Clermont-Ferrand.

Hoe verstikkend familie kan zien wordt ook heel duidelijk in 'Cadet' van Kevin Meul. De tijd die Patrick en zijn dertienjarige zoon Steve samen doorbrengen staat volop in het teken van sport. Lopen, steeds sneller, steeds beter en zonder medeleven.
 


'Cadet' (Kevin Meul)

 

Volwassen mannen zijn niet de enige boosdoeners: ook tieners en kinderen kunnen elkaar kwellen en kleineren. Kijk maar naar het rauwe 'Billy the Bully' van Wannes Destoop. Net als in zijn afstudeerwerk 'Badpakje 46' (gelauwerd met een Juryprijs op het filmfestival van Cannes) richt Wannes zijn camera op een prille, mollige tiener die zijn weg zoekt. Zijn mama doet haar best, maar als hij echt wil afrekenen met de etters op school moet er iets drastisch gebeuren.

Agressie, seksuele experimenten en intimidatie broeien ook in het visueel bezwerende 'August' van acteur-regisseur Jeroen Perceval (Grand Prix National op het Kortfilmfestival van Brussel). We de 7-jarige August en zijn vriendinnetje Lize die met horten en stoten hun onschuld verliezen.

In 'Le pli dans l’espace'het gevoelige afstudeerproject van Ann-Julie Vervaeke, kijken we mee door de ogen van de kleine Allison. Haar ouders zijn gescheiden en hebben allebei nieuwe partners. Dat Allisons kleine broertje daar minder moeite mee lijkt te hebben dan zij maakt de situatie alleen maar erger. Maar in plaats van haar gevoelens uit te drukken trekt Allison zich steeds verder terug. Vervaeke's eerste kortfilm won de prijs voor Beste Debuut op het Internationaal Kortfilmfestival 2014. Ook de kleine Oscar in 'L’Infini' van Lukas Dhont zoekt zijn plaats in zijn gezin: zijn (Franstalige) vader keert na jaren afwezigheid terug. Zowel Oscar als zijn moeder Josephine worstelen met het gemak waarmee de man zijn plaats terug opeist - het proces van aantrekken en afstoten wordt intelligent vertaald naar beeld en beweging, met een minimum aan woorden. Dhont kreeg er de Juryprijs voor op het Kortfilmfestival van Leuven.
 


'Le Pli dans l'Espace' (Ann-Julie Vervaeke)

 

'Perdition Country' van Raphaël Crombez is een buitengewoon professioneel vormgegeven  verhaal dat zich afspeelt in een geheimzinnig, dystopisch universum. Goede en slechte krachten vechten het ook uit in 'De Vijver' van Jeroen Dumoulein, dat zich afspeelt in een gothic kasteel. Een jong meisje komt meer te weten over haar verleden in een ambitieuze kortfilm die zijn eigen beloftes niet helemaal kan waarmaken.

Het gaat er een pak luchtiger aan toe in 'Aller-Retour' van Mikael Beddeleem en in 'In de naam van de Kater' van Thijs De Block. In de twee films weet het hoofdpersonage (andermaal Flor Decleir) vaak niet precies wat er gebeurt - en zijn de andere personages al evenzeer in de war. In 'Aller-Retour' gaan we mee op een dolle rit met een bont gezelschap: Simon, Charlotte, Tante Babs en Tom. De groep neemt - op een onorthodoxe manier - afscheid van hun goede vriend Matt. In 'In de naam van de Kater' waait een heerlijke Flor Decleir (mét accordeon) de dag binnen. De priester, de houthakker én de cafébazin die hij ontmoet proberen hem allemaal eerst af te wimpelen maar raken toch in de ban van zijn woorden.

'Wien for Life' van Alidor Dolfing past perfect bij deze selectie. De film combineert de dommige banaliteit van 'De Smet' met de absurditeit van 'In de naam van Kater' en de hubris van 'Cadet'. Hebberigheid en naïviteit blijken een rampzalig duo, maar elke desastreuze wending in het verhaal wordt zo mooi verpakt dat je als kijker blijft smullen.

Coverfoto: 'Billy the Bully' (Wannes Destoop)