Artikel

De kunst van het pitchen

Zeven toptips voor een toppitch.
16.04.2019 BREEDBEELD Redactie

'Pitch your script' is de vernieuwde versie van de vroegere pitchwedstrijd op het Internationale Kortfilmfestival Leuven. Heb je een script voor een kortfilm geschreven en ben je op zoek naar middelen en een producent om het te kunnen realiseren? Dan is 'Pitch your script' de plek waar je moet zijn. Maar dan luidt de hamvraag natuurlijk: hoe breng je jouw project aan de man? Wat is een goede pitch?

Om maar meteen meteen met de deur in huis te vallen: er bestaat niet zoiets als een pasklaar patroon voor dè perfecte pitch. Wel zijn er een hele hoop factoren die je pitch stukken beter kunnen maken. Onze collega's van BREEDBEELD spraken over de kunst van het pitchen met Lies Van Grieken, Joren Slaets en Mattias Goovaerts van scenaristencollectief Maliboe (die vanuit de scenaristengilde 'Pitch your script' organiseren) en lijstte vanuit dat gesprek enkele cruciale vuistregels op.
 

Test je pitch op voorhand uit

Je pitch grondig voorbereiden is van cruciaal belang. Je moet een pitch beschouwen als een soort “performance”, waarin je jouw project zo sterk mogelijk overbengt. Niemand kent jouw project beter dan jij zelf, maar je moet weten je enthousiasme en de troeven van je project juist over te brengen. Sommige dingen gaan meteen aanslaan als je ze vertelt, anderen helemaal niet. Het moment dat je tegenover een producent zit, moet dit op punt staan. Het mag dus niet de eerste keer zijn dat je jouw pitch doet.

Probeer daarom op voorhand je pitch uit op een aantal andere mensen, ideaal zelfs op mensen die jij als de doelgroep van je project beschouwt. Let daarbij op hoe ze reageren op wat je vertelt. Let op wat er aanslaat en wat niet, kijk wanneer hun aandacht verslapt en wanneer ze fronsen. Als je bij meerdere testpersonen op dezelfde moment twijfels merkt, weet je dat er iets niet schort aan je verhaal en dan je moet bijschaven.
 

Een pitch is een dialoog

Een pitch is aan de ene kant een performance, aan de andere kant is het een dialoog met de persoon die tegenover je zit. Je pitch mag dus allesbehalve een spreekbeurt zijn. Pik in op de signalen die je krijgt, stuur eventueel bij en wees voorbereid op vragen. Een producent zal willen inpikken op dingen, ergens op doorvragen of polsen naar je verdere uitwerking van bepaalde elementen. Verwacht dat dit zal gebeuren en bereid je daar op voor, zodat je een antwoord klaar hebt. Zo ben je niet van je melk wanneer je van je voorbereide verhaal moet afwijken. Hoe grondiger je jouw verhaal kent, hoe beter je pitcht.
 

Maak je verhaal concreet

Een veelgemaakte fout bij schrijvers en regisseurs is dat ze hun pitch veel te analytisch aanpakken en te veel praten over theoretische, achterliggende concepten. Je moet weliswaar steeds het overzicht bewaren maar, zonder alles scène per scène te gaan uitleggen, moet je zeker je verhaal concreet maken en in beelden gieten. Weet waar je troeven liggen en speel die uit. Als je een komedie schrijft, vertel dan enkele grappige scènes waarin de toon van je project en de personages meteen duidelijk worden voor je toehoorder. Zo kan die er zich meteen veel meer bij voorstellen. Als je een thriller wil maken, haal dan concreet enkele spannende momenten aan en probeer je toehoorder op het puntje van zijn stoel te krijgen.
 

Verkoop jezelf

Een producent die met jou in zee gaat, zal lange tijd met jou moeten samenwerken. Naast een goed project is het leggen van een persoonlijke connectie dus ook van belang. Ook jij werkt uiteraard liefst samen met een producent waarmee je voelt dat er een klik is. Een beetje smalltalk kunnen voeren en een goede houding en ingesteldheid uitstralen tijdens je pitch, zijn dus eveneens van belang.
 

Maak jouw connectie met je verhaal duidelijk

In principe kan iedere schrijver met een rijke verbeelding en goede research elk verhaal vertellen. Toch wordt er tegenwoordig meer en meer belang gehecht aan wie een bepaald verhaal vertelt en waarom. Wanneer een man van 70 een film wil maken over een tienermeisje met een eetstoornis, gaan mensen daar misschien wel vraagtekens bij plaatsen. Waarom wil die persoon net dat verhaal vertellen? Wat is zijn connectie met dat onderwerp? Wat weet hij over die doelgroep? Wanneer de man in kwestie bijvoorbeeld een kleindochter heeft die met een eetstoornis kampte, klopt het plaatje ineens veel beter. Het is niet zo dat elk verhaal dat je als filmmaker vertelt een autobiografisch verhaal moet zijn, maar het is zeker belangrijk om tijdens je pitch jouw affiniteit met je onderwerp in de verf te zetten. Maak aan je toehoorder duidelijk waarom jij de geschikte persoon bent om dit verhaal te vertellen.
 

Maak gerichte keuzes

Je project hoeft zeker niet 100% klaar te zijn wanneer je er mee naar buiten komt. Het is wel zo dat projecten die in een pitchwedstrijd komen bovendrijven, projecten zijn waarin de producent voelt dat er duidelijke keuzes zijn gemaakt. Het moet duidelijk zijn wat je als maker met je kortfilm wil vertellen en wat niet. Sommige kortfilms zitten volgepropt met verhaal en gaan inhoudelijk alle kanten op, net doordat er te weinig gerichte keuzes werden gemaakt.

Je mag nooit een verhaal voor een langspeelfilm, zomaar in 20 minuten kortfilm willen proppen. Voor kortfilms geldt daarom bij uitstek het motto “less is more”. Een helder, eenvoudig verhaal kan heel puur en gelaagd zijn, en daarom net des te sterker overkomen. Een goede kortfilm is soms een verhaal dat in één scène kan verteld worden. Daarom is het belangrijk om heel gerichte keuzes te maken en knopen door te hakken voor je gaat pitchen. Het geeft aan dat je als maker duidelijk weet waar je naartoe wil.
 

Geloof in je project

Als je als pitcher jouw project grondig kent en er in gelooft, dan kan je er met enthousiasme en passie over praten. Vaak is dat al het halve werk. Dat niet iedereen toehapt op je pitch, hoeft ook geen probleem te zijn. Net als een producent die op zoek gaat naar een project dat bij hem of haar past, ben jij als pitcher op zoek naar een producent die jou ligt en die in jouw project gelooft. Het moet een match zijn voor beide partijen, en daarin kan je niets forceren.

Kortfilm.be & BREEDBEELD slaan de handen in mekaar om in 10 dossier de verschillende fases van het filmproces te doorlopen en uit te spitten, met artikels, interviews, tips en tricks.

Coverfoto © AMC / all rights reserved