Artikel

Van Indiegogo tot Cinecrowd: pro's & cons

Een overzicht van de verschillende platformen die je kan inzetten om je filmproject te financiëren.
05.03.2020 Ellen Van Hoegaerden

Als er wordt gesproken over crowdfundingplatformen, worden Indiegogo en Kickstarter vaak in eenzelfde adem genoemd. Maar daar blijft het lang niet bij. Tijd voor een overzicht.

 

Indiegogo

Pro’s
De naamsbekendheid maakt dat Indiegogo een populair platform wordt voor het lanceren van nieuwe projecten. Maandelijks zou de website zo’n tien miljoen bezoekers, en dus potentiële investeerders, trekken. Indiegogo heeft zijn professionalisme en reputatie dus mee.

Het doel van de website is zoveel mogelijk mensen te betrekken bij een campagne. Zo kom je meer te weten over je ‘backers’ (de mensen die geld storten om jouw project te steunen). Indiegogo staat er namelijk om bekend de nadruk meer te leggen op de ‘ondernemer’, of projectstarter, zelf.

Het Indiegogo-team ondersteunt je doorheen het proces, door actief mee te denken en handige tips te geven voor, tijdens en na je campagne. Bovendien zijn er geen grenzen: je kunt een project opstarten, waar dan ook ter wereld. Omdat het zoveel verschillende categorieën heeft, zal de site ook bijna geen enkele campagne afwijzen bij aanvraag.

Het hanteert een flexibel campagnemodel: als je het streefbedrag niet haalt, mag je wel het budget houden dat je hebt opgehaald. Wel moet je ook de beloofde deadlines aanhouden en duidelijke afspraken maken met je ‘backers’. Het platform vraagt 4% commissie op het totale budget dat je hebt binnengehaald.

Cons
Dat ‘vrije karakter’ van Indiegogo – zie het flexibel model – zorgt er wel voor dat de site net iets minder serieus wordt genomen dan crowdfundingplatformen die zekere criteria hanteren – zoals directe concurrent Kickstarter, bijvoorbeeld. In dat geval kan het gebrek aan ‘exclusiviteit’, een idee waar heel wat mensen toch nog fan van zijn, in je nadeel werken.

Het nadeel van die grootte en naamsbekendheid van de website kan er ook voor zorgen dat je project verloren gaat onder die hele hoop nieuwe projecten die er dagelijks of wekelijks bijkomen. Voor de kortfilmwereld specifiek zullen je backers al gericht op zoek moeten naar de filmcategorie. Een nicheplatform, waar dus enkel de echte filmliefhebbers hun weg naartoe vinden, kan beter werken voor jouw film – die zo (impliciet) wel serieuzer wordt genomen of sneller tot bij je doelpubliek komt.

Indiegogo zou het imago hebben van projecten niet zozeer op tijd af te ronden. Hun focus zou te veel liggen op het binnenhalen van zoveel mogelijk nieuwe projecten, in plaats van het mooi en netjes afsluiten van bestaande.

Kickstarter

Kickstarter geniet van alle crowdfundingplatformen nog steeds van de beste reputatie. In vele lijstjes rankt dit platform steeds op nummer één. In tegenstelling tot Indiegogo richt Kickstarter zich enkel tot de creatieve sector.

Pro’s
Die goede reputatie is uiteraard de grootste pro. Iedereen die nog maar in contact komt met de term ‘crowdfunding’ zal Kickstarter kennen. Niet onlogisch om een eerste project via deze weg te lanceren, als je weet dat de site zo’n tien miljoen bezoekers per maand heeft.

Kickstarter hanteert een alles-of-niets-model wat voor minder risico voor iedereen zorgt, en ook motiveert om je doelstelling te halen. De site helpt je bij het promoten van je project. Potentiële ‘pledgers’, zoals investeerders hier genoemd worden, werken met Kickstarter zoals met Pinterest. Ze moeten browsen door een veld van projecten en ideeën die aansluiten bij hun eigen interesses. Zo helpt Kickstarter jouw campagne te boosten. Ze bieden ook één-op-één-begeleiding aan, wat ervoor zorgt dat je campagne op maat gemaakt is.

Een investeerder investeert geld dat integraal naar jouw project gaat. Ze betalen dus geen bijkomende kosten, wat een overtuigend voordeel is wanneer jij ronselt naar ‘pledgers’. Je betaalt geen commissie van 5 procent, tenzij je campagne geslaagd is.

Behalve de verschillende categorieën, kun je ook zoeken op projecten in jouw buurt, net gelanceerde campagnes en campagnes die bijna afgelopen zijn.

Cons
Ook hier kan de populariteit en grootte van Kickstarter nadelig werken. Ook ligt er meer nadruk ondernemers: creatieve projecten die worden vertaald naar een product (cfr. retail) zijn voornamelijk populair.

Een alles-of-niets-model is niet voor iedereen weggelegd. De extra druk om je doelstelling te halen kan nadelig werken. De kans bestaat altijd dat je uiteindelijk niets over houdt, ondanks alle moeite.

Bovendien wordt niet ieder project goedgekeurd – enkel zo’n 75% zal uiteindelijk gelanceerd worden.

 


Infographic — Verschillende commissie's

 

Ulule

Ulule is een van origine Frans platform met een vestiging in België. Deze site mikt op creatieve, innovatieve of maatschappelijke projecten. Ulule werkt in België samen met het platform HelloCrowd! van BNP Paribas Fortis, en dat op basis van een reward-based model: participatieve financiering waar een beloning aan vastzit.

Pro’s
Bij Ulule is het maximaal projectbedrag onbeperkt. Je krijgt de nodige begeleiding voor het project online gaat en je wordt ook tijdens de campagne ondersteund. Je kunt communiceren met andere leden van de Ulule-community om zo ideeën uit te wisselen.

Binnen de 48 uur weet je of jouw projectvoorstel is goedgekeurd. Er is een slaagpercentage van 67%. Bovendien is lid worden en een project aanmaken volledig gratis. Ulule vraagt enkel een commissie als je project is geslaagd. Die commissie bedraagt in België en Nederland 8,07 procent voor bedragen verzameld via bankkaart/kredietkaart en 5,05 procent via PayPal (voor bedragen minder dan 100.000 euro).

Cons
Omdat het van Franse origine is, is het platform onderworpen aan de Franse wet. Die wetgeving is nog bezig met het maken van de nodige aanpassingen om dit soort van participatieve financiering te vergemakkelijken. Helaas nog niet op vlak van crowdfunding.

Als een beloning niet wordt uitgereikt zoals beloofd, word je als initiatiefnemer ‘verbrand’ voor toekomstige projecten – dat wil zeggen: je mag nooit meer een crowdfundingcampagne oprichten op dit platform.

Net als de grotere platformen, is ook Ulule niet exclusief op de artistieke sector gericht. Haar diversiteit kan dus ook een zeker nadeel vormen.
 

KissKissBankBank

Net als Ulule is KissKissBankBank een crowdfundingplatform gereguleerd door de Franse overheid.

Pro’s
Er staat geen limiet op het te behalen bedrag. Al raden de adviseurs aan om toch een limiet op te stellen, omdat ze werken volgens een alles-of-niets-principe.

Het slaagpercentage van het platform blijft ieder jaar stijgen. Voor de categorie ‘Film & Video’ ligt dat, volgens de meest recente cijfers, op 66 procent (wat in vergelijking met andere platformen niet geweldig hoog is).

KissKiss werkt met Mentors: merken, media of instellingen die bepaalde projecten zowel financieel steunen als mee in de kijker zetten. Ze kiezen per categorie zelf de beste partners die aansluiten bij jouw expertise om je project te ondersteunen.

Ze hebben ook een blog vol tips om ervoor te zorgen dat je jouw campagne nog meer kunt boosten. Ook nog: Kiss Kiss Bank Bank is een verwijzing naar de film ‘Kiss Kiss Bang Bang’ en wint voor ons makkelijk de prijs voor Beste Naam voor een Crowdfundingplatform.

Cons
KissKissBankBank vraagt een commissie van 5 procent. Ze hebben een Maison Du Crowdfunding, waar iedereen kan samenkomen voor masterclasses, co-operaties of om gewoon gesprekken te voeren met andere crowdfunders. La Maison vind je jammer genoeg enkel in Frankrijk terug.

Het vooropgestelde doel moet worden behaald of je ziet er niets van terug. Bovendien kun je het bedrag niet innen van zodra je doelstelling behaald werd; je moet je houden aan de afgesproken tijdsduur van de campagne. Het platform is niet specifiek gericht op film.

 


Infographic — Verschillende modellen

 

Patreon

Het grote verschil met de vorige crowdfundingplatformen die reeds aan bod zijn gekomen, is dat het Britse Patreon veel meer de nadruk legt op de creatieve sector én de persoon achter het project. De ‘crowd’ investeert dus niet in een bepaald product of idee, maar wel in de artiest achter dat idee.

Pro’s
Dit platform kiest voor het concept van ‘lidmaatschap’, waarbij er vooral gestreefd wordt naar een diepere connectie tussen projectopstarters en investeerders. Patreon wil weg van het idee dat enkel social media-volgelingen tellen.

Om die connectie met je investeerders, hier patrons genoemd, te onderhouden heb je toegang tot verschillende manieren van communicatie (ook via een app) en updates over hun patron-geschiedenis. Patreon zelf behandelt iedere FAQ-vraag die patrons mogelijks hebben over de werking.

Er zijn verschillende formules waaruit je kunt kiezen. Afhankelijk daarvan betaal je een bepaalde commissie-fee: van 5 tot 12 procent op het bedrag dat je binnenhaalt. Dankzij die formules kun je ervoor zorgen dat je een zekere consistente stroom van inkomsten hebt, ook al heb je een week geen nieuwe content aangeleverd. Dat is afhankelijk van het soort extra’s dat je aan je patrons geeft. Zo kun je bijvoorbeeld een behind-the-scenes teaser bezorgen aan je patrons bij het draaien van je film, of een wekelijkse soundmixing- of color gradingles via mail versturen.

Pay-out is flexibel: je beslist zelf wanneer je jezelf uitbetaalt of je stelt een automatisch bedrag in. Patreon biedt ook workshops en een blog aan.

Cons
Patreon verkoopt zichzelf als een platform waar je als artiest of kunstenaars een volledig loon voor jezelf kunt opstrijken. Het zet zich dus af van het idee om enkel een crowdfundingplatform te zijn. Dat wil zeggen dat je als Creator héél wat tijd moet spenderen aan je project, wil je iets noemenswaardig verdienen.

Je moet continu nieuwe content uitbrengen om je Patrons te ‘plezieren’ en je inkomen dus stabiel te houden. Dat is niet enkel creatief uitputtend, maar je spendeert ook een hele tijd achter je scherm.

Patreon vroeg eerst 5 procent commissie en een andere 5 procent ging naar belastingen en andere bijkomende kosten. Dat veranderden ze uiteindelijk naar 95 procent inkomsten voor de Creators zelf. Een goede evolutie, ware het niet dat Patrons zwaarder ‘belast’ werden op het geld dat ze in jouw project investeren. Vooral zij die kleinere bedragen storten, zijn de dupe. Niet meteen een goede manier om iemand te overtuigen om te investeren in jouw project, met andere woorden.

Bovendien draait hun homepage meer om bezoekers te overtuigen om zich in te schrijven dan extra spotlight te richten op Creators die al werken met het platform.

Patreon is vrij uniek in zijn aanpak, dus moest de site plots ophouden te bestaan of je beslist om zelf niet meer te werken met het platform, dan heb je niet meteen iets soortgelijks om je project mee verder te zetten.
 

GoFundMe

GoFundMe vind je, naast Kickstarter en Indiegogo, terug in het lijstje van de grote spelers. Dit platform richt zich niet specifiek op de kunsten of entrepreneurs, maar laat eender welk soort funding toe. Dat wil zeggen dat je op dit platform ook vaak individuele, bijna intieme, ‘projecten’ terugvindt. Dat zorgt ervoor dat er hier en daar ook wel eens een bizarre funding terug te vinden valt. Leuk om door te scrollen dus, moest je even tijd hebben.

Pro’s
Omdat het een grote speler is, heeft GoFundMe dus ook de naamsbekendheid en populariteit met zich mee. Zoals eerder aangehaald, kan dat veel voordelen bieden voor jouw project.

Je kan meteen aan de donaties die zijn gestort, terwijl dat bij sommige andere platformen een week tot zelfs dertig dagen kan duren.

GoFundMe biedt een funding-garantie: niet zozeer belangrijk voor jou als maker, maar wel een extra reden om je investeerders te overtuigen. Als een project misloopt, krijgen zij dus hun geld terug.

Cons
Naar onze mening heeft het net iets meer voordelen voor mensen die zich inzetten voor een (persoonlijk) goed doel. Het is dus niet zozeer een bonusplatform voor jonge filmmakers (zoals iedere grote speler op de crowdfundingmarkt).

In bepaalde landen heeft GoFundMe nul procent platformkosten geïntroduceerd. In België is dat nog niet het geval en ligt dat nog op vijf procent.

Ook hier kan de grootte en de mengelmoes aan allerlei vreemde en minder vreemde projecten ervoor zorgen dat jouw idee verloren gaat in de hoeveelheid andere projecten.

Hun costumer service-opties zijn niet erg uitgebreid. Als je vragen hebt, is er bijvoorbeeld geen nummer om naar te bellen. Ook moet je zelf je community opbouwen rond je project: veel ondersteuning van een GoFundMe-team krijg je niet.

 


Infographic — Begeleiding

 

Cinecrowd

Cinecrowd is een reward-based crowdfundingplatform uit Nederland, specifiek gericht op filmmakers.

Pro’s
CineCrowd werkt samen met heel wat grote filmpartners (fondsen, filmhuizen en filmfestivals) – wel allemaal Nederlandse, natuurlijk. Zo profileren ze zich als expert binnen de wereld van de (kort)film en zijn ze dus specifiek gericht op enthousiaste filmmakers.

Op hun homepage vind je een filmoverzicht terug dat is gerangschikt op populariteit: hoe meer views je pagina krijgt, des te zichtbaarder jouw project. Het slaagpercentage ligt naar eigen zeggen op 86 procent.

CineCrowd biedt intensieve begeleiding gedurende je hele crowdfundingtraject en is bovendien heel transparant. In België bieden ze steeds vaker workshops en lezingen aan over crowdfunding binnen de filmwereld.

Cons
Hoewel Cinecrowd steeds meer voet aan Belgische wal heeft, is er nog geen Belgische tak te vinden. Begeleiding gebeurt dus altijd vanop zekere afstand. Er is wel sprake van meerdere workshops naar ons land te brengen en zelfs een afdeling op te starten.

De ‘populariteitsrace’ voor het filmoverzicht kan ook frustrerend werken, als je pagina net niet genoeg views krijgt om op de homepage te komen staan.

Cinecrowd werkt volgens de 80 procent-regel: als je minimaal 80 procent behaalt van je vooropgestelde bedrag, ontvang je alsnog het bedrag. Je moet dan al je donateurs inlichten en, met hun toestemming, kun je dan je film verder afwerken. Alles onder de 80 procent wordt dus niet doorgestort.

Kortfilm.be & BREEDBEELD slaan de handen in mekaar om in 10 dossiers de verschillende fases van het filmproces te doorlopen en uit te spitten, met artikels, interviews, tips en tricks. Klik verder naar Dossier: Scenario en Dossier: Productie.