Interview

"Ik weigerde al selecties in Hong Kong, Israël en Rusland."

In gesprek met de Franse regisseur Hippolyte Leibovic over zijn populaire documentaireportret rond een aantal Brusselse drag queens.

Lees meer over

17.11.2020 Jan Sulmont

Goed voor Beste Documentaire op het Breedbeeld Kortfilmfestival vorig jaar en maar liefst drie prijzen op het Brussels Short Film Festival: het drag queen portret 'Mother's' van Fransman Hippolyte Leibovic valt in de smaak, zelfs tot ver buiten onze landsgrenzen. Vanavond te zien op RTBF's La Trois. Een korte babbel.

“Ik had helemaal niks met travestie”, vertelt Hippolyte Leibovic. “RuPaul’s Drag Race vind ik vreselijk en 'Paris is Burning' heb ik nooit gezien. Maar in mijn tweede jaar aan het INSAS gingen we een fin de tournage vieren met de crew. We kwamen terecht in Cabaret Mademoiselle in Brussel centrum en wow, hoe fascinerend waren de drag queens daar! Ze doen hun eigen make-up en kleding, ze dansen en doen ook nog eens sarcastische stand-up comedy. Het zijn gewoon uitmuntende comédiens! Ik ben nooit meer uit die bar weggeraakt. Ik heb er jaren achter de toog gestaan, tot de coronacrisis kwam.”

Dat fascinerende milieu wou de tot Belg genaturaliseerde Fransman op camera zetten. Leibovic draaide er een dertigtal korte portretten en keek daarna het hoekje om: hij aasde op een docu met enkele queens uit het nabijgelegen instituut Chez Maman. Zij gingen akkoord, maar alleen als hij zich eerst zelf als dame liet opmaken. “Natuurlijk heb ik me niet geschoren. Er zit in 'Mother’s' toch ook een drag queen met baard?”
 


'Mother's' © Hippolyte Leibovic

 

“Maman is sowieso een levende legende tot ver buiten Brussel, een monstre sacrée. Ik heb lang met haar gepraat voor de camera’s draaiden. Ze was net een vriendin verloren en huilde terwijl de cava rijkelijk vloeide. Speel nu ook eens mijn mama, vroeg ik haar. Geef mij liefdesadvies zoals je geeft aan je protégées. Haar devies luidde als volgt: d’abord on couche, après on parle. Tikje twijfelachtig maar ik moet zeggen, pour moi, ça a marché. Maman doet ook mee in mijn volgende film, 'Beyond the Sea'. Ze speelt een pensionerende drag queen. Fictie, voor alle duidelijkheid! Ik draai handheld, met anamorfe lenzen. Een beetje als 'Birdman', al laat ik mijn superheld niet vliegen. Denk ik toch.”

Die opvallende namen in de aftiteling? “Ik draag 'Mother’s' op aan mijn tweelingbroer, die uit de kast kwam als homo net toen ik de film finaliseerde. En ook aan Daniel Day Lewis: dat is de naam van mijn kat! Ik adopteerde hem toen ik 'Phantom Thread' zag. Wat een acteur. Als ik nog een kat neem, dan noem ik die Paul Dano.”

'Mother’s' wint niet alleen prijzen op menig Belgisch (kort-)filmfestival. “Deze morgen hoorde ik nog dat we de Grand Prix pakken op het Festival du Court in Rijsel! Maar ik accepteer niet elke selectie hoor. Ik weigerde al festivals in Hong Kong — te pro-Chinees —, Israël — te anti-Palestijns — en ook in Rusland. Daar wilden ze mijn laatste scène censureren, ze vonden die “antikatholiek”. Nou ja!

'Mother's' is op woensdag 18 november om 23u te zien op La Trois.

Coverfoto © Olivier Charlet Photography