Nieuws

Kortfilms gelauwerd in Oostende

Zes kortfilms gingen met een prijs naar huis tijdens Filmfestival Oostende.
15.09.2018 Niels Putman

Filmfestival Oostende heeft haar kortfilmprijzen uitgereikt. Een dag voor het officiële Gala van de Ensors werden reeds drie films met een beeldje bekroond, naast de prijzen binnen de kortfilmcompetitie.

Vlak voor de wereldpremière van Robbe De Herts ‘Hollywood aan de Schelde’ lauwerden de aanwezige juryleden heel wat kort werk. Toepasselijk dat De Herts resumé van de Vlaamse cinema op die manier werd ingeleid door een nieuwe generatie regisseurs.

Binnen de kortfilmcompetitie (nieuw op het festival sinds dit jaar) gingen de prijzen naar ‘Peer Gynt’ (Beste Cinematografie ter waarde van €12000 aan audiovisueel materiaal, geschonken door Cam-A-Lot) en ‘Vis’ (Beste Scenario, ter waarde van €1000 geschonken door deAuteurs & De Scenaristengilde).

 


'Seascape'

 

De hoofdprijs was voor regisseur Leni Huyghe. Haar film ‘Seascape’ werd door de jury gekroond tot Beste Kortfilm omwille van de “open en vrije vertelstijl die prachtig aansluit bij de arena waartegen het verhaal zich afspeelt”. Het was acteur Willy Thomas die de prijs in naam van Huyghe (die afwezig was wegens ziekte) in ontvangst nam.

 


'Maregrave'

 

Daarna werden ook nog drie Ensors uitgedeeld. In de categorie ‘cinematografie in een kortfilm’ ging de prijs naar de jonge cinematograaf Jordan Vanschel voor zijn werk in Justine Cappelle’s documentaire ‘Maregrave’. Het was cameraman Lou Berghmans die de prijs in hoogsteigen persoon kwam overhandigen en het talent van Vanschel andermaal onderstreepte.

De Ensor voor Beste Korte Animatiefilm ging naar publiekslieveling ‘Wildebeest’, dat op het Internationaal Kortfilmfestival Leuven vorig jaar ook al de Prijs van het Publiek kreeg. De Ensor voor Beste Korte Fictiefilm ging naar de KASK-afstudeerfilm ‘Poor Kids’. Michiel Dhont won voor zijn film eerder ook al een Wildcard van het Vlaams Audiovisueel Fonds, de Publieksprijs op Film Fest Gent vorig jaar en de prijs voor het Beste Debuut op het Internationaal Kortfilmfestival Leuven. Dhont noemde de Ensor een “prachtige afsluiter voor het mooie festivalparcours van de film.”

 


'Poor Kids'

 

Mooie prijzen voor mooie films dus. Spijtig wel dat de kortfilms (nog steeds) een beetje stiefmoederlijk werden behandeld. Een officieel persbericht rond de genomineerde kortfilms voor de Ensors bleef uit. Dat de prijzen gisteren al werden uitgereikt, en dus niet op het grote Gala van de Ensors deze avond, deed bij de aanwezigen bovendien heel wat wenkbrauwen fronsen. De eerder zwakke publieksopkomst en ietwat knullige show hielpen daar uiteraard niet bij.

Waarom het aanstormende talent niet gelijk husselen met de grote spelers in het vak? Stel je voor: Lou Berghmans die een jonge cameraman eert met de woorden die hij gisteren gebruikte, maar dan voor een zaal gevuld met gevestigde waarden uit de industrie?

Qua kwaliteit moeten de kortfilms vaak niet onderdoen voor het langere werk. Een gelijkwaardige spotlight om ze te eren is niet alleen op z’n plaats, maar ook slim: het stuwt ambities, helpt erkenning en spekt "de oude garde" met frisse inzichten. Volgend jaar anders?

Coverfoto © Filmfestival Oostende