Artikel

Crowdfunding: hoe, en waarom?

Hoe kan je als (jonge) filmmaker potentiële investeerders overtuigen van jouw project?
05.03.2020 Ellen Van Hoegaerden

De collectebus in musea, de jaarlijke Rode Kruis-stickers of de financiële support voor straatmuzikanten: crowdfunding gaat al lang mee, in heel wat verschillende vormen. In de filmwereld is het een relatief recent verschijnsel dat zich verspreidt over talloze onlineplatformen. Hoe ga je als (jonge) filmmaker efficiënt op zoek naar ‘cash for cinema’?

Laat het duidelijk zijn: jouw (kort)film financieren via een crowdfunding staat niet gelijk aan “bedelen om geld”. Zodra een creatief idee zich langzaam maar zeker ontwikkelt, moeten filmmakers – regisseurs, producenten, scenaristen… – hoe dan ook op zoek naar het nodige budget. Wie niet op projectsteun van bijvoorbeeld het Vlaams Audiovisueel Fonds kan rekenen, noch van een productiehuis, moet dus creatiever te werk gaan.

Crowdfundingplatformen vormen de ideale broedplaats om de liefde voor de filmkunst te delen, en, niet onbelangrijk, die liefde bij uitbreiding ook financieel te steunen. Meestal komt z’on ondersteuning van vrienden, familie, kennissen, klasgenoten. Maar waarom ook niet van vreemden?

Sneak peek
Als financieringsconcept kan je crowdfunding beschouwen als een manier om aan een startbudget te komen, of je film deels te bekostigen. “Dat kan voor eender welk deel van het filmproces,” vertelt Jeltje Hillen ons, Head of Projects bij Cinecrowd. “Wanneer filmmakers een project opstarten, kan dat tijdens alle fases van de productie. Soms komen makers bij ons en hebben ze nog helemaal niets gedraaid, andere keren zijn ze op zoek naar budget voor enkel de color grading, bijvoorbeeld.”

Heel soms financieren ze zelfs de volledige film. Zoals Kortfilm.be-redactielid Matthias De Bondt (‘Het Nest’), die tot tweemaal toe online op zoek ging naar funding. “Ten eerste biedt deze financieringsvorm een gemakkelijk platform om aan vrienden en familie de film voor te stellen. Zo kun je alvast een zekere verwachting creëren naar de buitenwereld toe.”

Perfect pitchen
Een sleutelelement hierbij is een goede presentatie. Het is niet eenvoudig om met kop en schouders boven de eclectische hoop van andere projecten te steken. Je gaat van start met het maken van een projectpagina op een platform naar keuze. Dan is het aangeraden om een korte video te maken als teaser waarin je duidelijk vertelt wat je wil doen, en waarmee je de sfeer van je film neerzet. Zo plaats je een call-to-action. “Die eerste video is heel belangrijk”, aldus Jeltje. “Het is de bedoeling dat die veel gedeeld gaat worden, zodat je mensen kunt overtuigen om bij te dragen aan de crowdfundingcampagne.”

"Het is niet eenvoudig om met kop en schouders boven de eclectische hoop van andere projecten te steken."

Je verhaal pitchen zoals jij het onder woorden (en beelden) wil brengen, is niet zo vanzelfsprekend. Al heb je het toch best onder de knie, want dat pitchen zorgt er wel voor dat je een eerste blik krijgt op wie die sympathisanten precies zijn. Het geeft je de mogelijkheid om te zien hoe de film overkomt, zowel het verhaal als het visuele aspect – een niet te onderschatten pluspunt bij het maakproces.

Matthias: “Zowel de sterke als de zwakke punten van je film worden naar voren geschoven. Dat is misschien confronterend, maar het helpt je wel groeien.” Zoals iedere filmmaker wel zal beamen, gebeurt het zelden dat je originele droom of idee er op het einde van de rit nog steeds hetzelfde uitziet. Feedback is alles, en als je meedoet in de crowdfunding-ratrace, word je gedwongen om terug naar de kern te komen: wat wil ik vertellen, en waarom? Enkel op die manier bereik je een publiek, en krijgt je idee een steeds concretere vorm.

Strategie
Daarna is een bepaalde marketingstrategie cruciaal. Je maakt zoekpagina’s aan, stelt een contentplanning op en gaat dan op zoek naar de nodige contacten die je campagne eventueel verder kunnen dragen. “Je moet doorheen je campagne consistent ‘content’ naar buiten brengen over je film of het proces. Top of mind blijven dus”, zegt Matthias. “Ik heb bijvoorbeeld voor mijn kortfilm ‘Het Nest’ een horrortijdschrift aangeschreven om te vragen of ze een klein stuk wilden publiceren. Ik contacteerde Cinevox met een soortgelijk voorstel. Dat zorgde dat ik niet enkel een breder publiek kon bereiken, maar ook vers in het geheugen bleef.”

"Je moet doorheen je campagne consistent ‘content’ naar buiten brengen over je film of het proces. Top of mind blijven is de boodschap."

Dat is hard werken, wil ook Jeltje duidelijk onderstrepen. “Je moet eerst enkele weken voorbereidsingstijd incalculeren, en dan je campagne op allerlei manieren blijven boosten voor zolang die loopt. Nadien wordt er ook vaak gewerkt met beloningen voor de investeerders.”

Proof-of-concept
Een ander voordeel van het lanceren van zo’n tijdelijke marketingtool is dat je die ook na afloop van de campagne kunt inzetten. Jeltje: “Als je een goede campagne hebt opgezet, kan het nadien als proof-of-concept werken voor het aantrekken van andere fondsen. Zo toon je duidelijk aan dat je al budget hebt, dat het idee aanslaat en er al een zekere buzz rond bestaat. En dat er een publiek voor is.”

De focus hier ligt dan ook op creativiteit. Het is namelijk niet voor iedereen gemakkelijk om een film te ‘verkopen’ aan een bepaald publiek. “Creatieve geesten denken vaak minder commercieel. Het kan daarom enorm in je voordeel spelen als je kiest voor een platform dat je de nodige ondersteuning en begeleiding biedt, doorheen het volledige crowdfundingproces.”

“Net daarom is crowdfunding niet hetzelfde als bedelen om geld”, sluit Jeltje af. “Je geeft je investeerders iets moois terug. Iets specifiek, in de juiste doelgroep. Het is lastig om precies daarop te mikken, maar het is ook heel belangrijk dat je het juist en efficiënt doet.”

Dat beaamt ook Matthias, al maakt hij daarin wel een kleine nuance. “Het is heel fijn om een eerste reactie te krijgen van je publiek. Ik heb bovendien zoveel nieuwe en leuke contacten kunnen leggen dankzij crowdfunding. Maar uiteindelijk vraag je mensen nog altijd wel om geld, al is het maar vijf of tien euro. Die factor blijft, voor mij persoonlijk, toch steeds een beetje meespelen. Na twee keer een campagne op een crowdfundingplatform op te starten, laat ik het er nu toch maar bij. Al wil ik nooit nooit zeggen.”

Gelukkig huist er genoeg ruimte op crowdfundingplatformen om ook jouw project creatief en doeltreffend te lanceren. Welke platformen dat precies zijn? Wij somden het even voor jou op.

Kortfilm.be & BREEDBEELD slaan de handen in mekaar om in 10 dossiers de verschillende fases van het filmproces te doorlopen en uit te spitten, met artikels, interviews, tips en tricks. Klik verder naar Dossier: Scenario en Dossier: Productie.

Coverfoto © e27